Tip van de week: raw-ontwikkeling in sneltreinvaart

Als je sommige verhalen over de ontwikkeling van raw-bestanden leest, denk je eerst dat het over het zelf bouwen van een supercomputer of het melken van pofadders gaat: moeilijk en gevaarlijk… Ik ben zelf ook iemand die meestal in het standaard jpeg-formaat werkt, voornamelijk uit luiheid en gemakzucht. Maar soms haal je met een raw-bestand een veel betere kwaliteit, vaak in minder tijd dan het kost om een niet zo geslaagde jpeg-foto op te krikken. Met name grote fouten met de witbalansinstelling zijn in jpeg nauwelijks te verdoezelen, terwijl je in raw slechts een beetje met twee schuifjes (Temperatuur en Kleur) hoeft te stoeien.

Da’s alvast één vooroordeel de wereld uit: dat raw zo veel tijd kost. Zeker als je voor het gemak de ingebouwde raw-converter van Photoshop (Camera Raw) gebruikt, is dat helemaal niet nodig. En dan kun je ook nog de instellingen van één foto kopiëren naar de rest van de serie, als het vergelijkbare opnames betreft. Gevaarlijk is het al helemaal niet. Alleen al omdat bewerkingen bij een jpeg-bestand, met een duur woord, non-destructief zijn. Je kunt altijd ingrepen ongedaan maken of veranderen zonder kwaliteitsverlies of blijvende schade aan het betreffende raw-bestand. Bevalt een bepaalde ‘ontwikkeling’ niet? Gewoon opnieuw proberen! En als je in raw+jpeg fotografeert, hou je alle opties open.

Bijgaande foto (raw+jpeg) van een zwanenfamilie die even ging snacken was nét niet helemaal naar m’n zin. Ik heb bij de ontwikkeling de hele foto een beetje lichter gemaakt, waarbij ik door het schuifje Witte tinten naar links te schuiven ervoor zorgde dat de witte veren niet uitbleekten. De Temperatuur ging een tikje naar rechts, voor een iets warmere witbalans.

Omdat vooral het interieur van het eettentje te donker was, werden de Schaduwen een beetje opgehelderd. Voor de finishing touch zorgden een paar heel subtiele streken met het Aanpassingspenseel, waarmee ik het door spaarzaam kunstlicht verlichte interieur nog een beetje lichter en ook wat koeler van kleur maakte. Al met al drie, hooguit vier minuten werk.

Lees ook:Tip van de week: wolkenluchten in raw
Lees ook:Tip van de week: Photoshoppen met lagen III
Lees ook:Tip van de week: lente of winter?
Lees ook:Tip van de week: jpeg of raw?
Lees ook:Tip van de week: zwart-wit uit de digitale doka