Tip van de week: donkere dagen

Sinterklaas is in het land, en de heerlijke avondjes staan weer voor de deur. En mede door toedoen van de wintertijd beginnen die avondjes een stuk vroeger dan in de zomer.

Met een moderne digitale spiegelreflex of systeemcamera is er niet gauw te weinig licht om te fotograferen. Zelfs niet wanneer een extra steuntje (statief) of extra lichtbron (flitser) geen optie is. Zelfs met hoge ISO-waarden zoals 3200 of 6400 krijg je nog heel behoorlijke plaatjes. Terwijl je dankzij beeldstabilisatie met veel langere sluitertijden scherpe plaatjes uit de hand kunt schieten dan voorheen. Zolang je onderwerp niet te snel beweegt tenminste, want daartegen begint beeldstabilisatie niets.

Als je toch moet of wilt flitsen, let er dan op dat je de sfeer niet ‘wegflitst’. Stel een wat lagere dosis flitslicht in (bij veel camera’s en externe flitsers biedt een aparte flitsbelichtingscorrectie uitkomst) en kies een wat langere sluitertijd. Bijvoorbeeld 1/20 of 1/30 seconde in plaats van 1/125. Op die manier doet het aanwezige dag- of kunstlicht nog mee. Dat dit bovendien een warm accent aan je foto geeft, is een extra bonus.

Als alternatief kun je ook een wat hogere ISO-waarde instellen. Ook dit voorkomt typische flitsfoto’s met een pikzwarte achtergrond. Let er dan wel op dat de camera niet automatisch een kortere sluitertijd en/of een kleiner diafragma kiest, want dan ben je terug bij af.

Lees ook:Tip van de week: freeze!
Lees ook:Tip van de week: de ins & outs van beeldstabilisatie
Lees ook:Flitsen met beleid – II
Lees ook:Tip van de Week: flitsen op maat
Lees ook:Tip van de week: invulflits bij veel licht