Tip van de week: zoekers

Meer en meer compactcamera’s stellen het zonder zoeker. Op het eerste gezicht geen drama, want ingebouwde lcd-schermen worden steeds groter en beter. Toch is nauwkeurig kadreren vaak geen sinecure. Zeker niet buiten, in de felle zomerzon. Daarbij moet je wel bedenken dat de optische doorkijkzoekers van de meeste compactcamera’s geen wonderen van nauwkeurigheid waren, en vaak akelig klein op de koop toe.

Bij systeemcamera’s kun je kiezen tussen exemplaren met of zonder ingebouwde elektronische zoeker. In het laatste geval kun je doorgaans een losse zoeker op het flitsschoentje schuiven. Maar dan ben je weer gedwongen om het zonder losse flitser te doen.

De vraag of een elektronische zoeker een volwaardig alternatief vormt voor de traditionele optische spiegelreflexzoeker, krijgt een extra dimensie nu camerafabrikant Sony zelfs bij z’n spiegelreflexen voor de elektronische variant kiest. Qua scherpte is een optische zoeker nog steeds onovertroffen. Bovendien heb je geen last van ‘zoekervertraging’, wat met name bij bewegende onderwerpen een voordeel is. Daar staat tegenover dat je verlost bent van die dikke bult boven op je camera, en dat je met een elektronische zoeker ‘live’ het effect van een bepaalde belichtings- of witbalansinstelling kunt zien.

Lees ook:Nieuwe Panasonic compacter dan ooit?
Lees ook:Tip van de week: zoekerweetjes
Lees ook:Sony pakt uit met nieuwe NEX en full-frame compact
Lees ook:Zoekers: noodzaak of overbodige ballast? (1)
Lees ook:Tip van de week: scherm of zoeker