Tip van de week: scherptediepte

Heb je je wel eens afgevraagd hoe die mooie modereportages tot stand komen, met het model haarscherp tegen een vage, maar nét nog herkenbare achtergrond? Het geheim heet scherptediepte. Scherptediepte geeft aan wat van voor tot achter scherp op de foto komt. Is alles, inclusief voor- en achtergrond, scherp, dan heb je veel scherptediepte. Bij weinig scherptediepte is alleen het onderwerp, of slechts een deel daarvan, scherp. Daardoor trekt dat alle aandacht.

Met een spiegelreflex of systeemcamera is het veel makkelijker om de scherptediepte te beperken dan met een compactcamera. Alleen stevig inzoomen wil in dat laatste geval soms nog wel helpen. Dat geeft meteen al aan dat de brandpuntsafstand een van de bepalende factoren is, net als de afstand tot je onderwerp. Kort gezegd komt het hierop neer: hoe groter het onderwerp wordt afgebeeld – dus hoe dichterbij je gaat en/of hoe meer je inzoomt -, des te minder scherptediepte.

In een gegeven opnamesituatie kun je de scherptediepte regelen via het diafragma. Hoe kleiner de diafragmaopening (waarbij je moet onthouden dat een hoog getal voor een kleine opening staat), des te groter de scherptediepte. F 16 geeft tweemaal zoveel scherptediepte als F 8, en F 8 geeft tweemaal zoveel scherptediepte als F 4. Wat bijna scherp was, wordt scherp met een kleiner diafragma en wat onscherp was, wordt scherper. Op hele korte afstanden, bijvoorbeeld bij macrofotografie, kan zelfs F 16 of F 22 niet voldoende blijken om een bloem helemaal scherp op de foto te krijgen.

Om de scherptediepte vooraf te controleren, hebben veel spiegelreflexen een scherptedieptecontroleknop. Daarmee wordt het diafragma, dat normaal tot de opname open blijft staan, tot de ingestelde waarde gesloten. Maar je kunt in de meeste gevallen net zo goed – of beter – een proefopname maken om te kijken (inzoomen!) of de scherptediepte naar wens is.

Lees ook:Tip van de week: zin en onzin van scherptediepte ‘regelen’
Lees ook:Tip van de week: minder scherpte is soms meer
Lees ook:Tip van de week: scherp van voor tot achter
Lees ook:Tip van de week: scherpstelling, scherpstelpunt en scherptediepte
Lees ook:Scherptediepte: helemaal niet moeilijk

0 reacties op “Tip van de week: scherptediepte