Tip van de week: fotowedstrijden

De vraag hoe je een fotowedstrijd wint, blijkt veel lezers van dit blog bezig te houden. Eén leukerd probeerde een paar maanden geleden zelfs via de reacties stemmen te ronselen teneinde zijn winkansen te vergroten. Tja…

Om te beginnen een inkopper: als je niet meedoet, win je nooit wat. Sommige mensen gaan er op voorhand van uit dat deelnemen zinloos is. Omdat ze niet goed genoeg zijn, omdat de jury stekeblind en partijdig is, vul maar in… Zulke pessimisten krijgen áltijd gelijk.

Als je wél meedoet, lees dan goed de wedstrijdvoorwaarden. Je zou verbaasd zijn hoeveel inzendingen bij voorbaat buiten de boot vallen. Bijvoorbeeld omdat ze niet aansluiten bij het onderwerp. Een legendarisch voorbeeld is de macrofoto die werd ingestuurd voor een wedstrijd met het thema ‘feest’… onder het voorwendsel dat de maker macrofotografie zo’n feest vond. Maar ook omdat de inzender geen boodschap heeft aan de formele eisen, zoals een maximum- of minimumformaat of de inzendtermijn. Tijdens onze eigen fotowedstrijd hebben we met de hand over het hart gestreken, maar veel organisatoren zijn minder coulant. Ook watermerkjes en dergelijke zijn doorgaans uit den boze.

Lees altijd goed de ‘kleine lettertjes’ om onaangename verrassingen te voorkomen. Zoals dat de organisatie jouw foto kosteloos mag gebruiken, óók als je niets wint.

Last but not least: zoek wedstrijden die zo goed mogelijk aansluiten bij jouw fotografische voorkeuren, en probeer je vervolgens te verplaatsen in de jury. Wat jij een goede foto vindt, valt niet per se in de smaak bij anderen – en andersom. Zo won ondergetekende een jaar of tien terug tot z’n eigen verbazing een wedstrijd van het blad Fotografie en Kodak. Hetgeen maar weer bewijst: wie niet waagt, die niet wint!

Lees ook:Win een PEN met je Perfect City Shot!
Lees ook:Echte Europeaan?
Lees ook:Fotowinkel lanceert Fotowedstrijd.nl
Lees ook:Iraanse fotojournalist wint SWPA 2016
Lees ook:Metro Photo Challenge weer van start

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.