Tip van de Week: weinig licht

Ook in de zomer wordt het op een gegeven moment donker. Té donker om nog scherpe foto’s te maken uit de hand, zelfs met beeldstabilisatie. Als het diafragma van je lens niet verder open kan en flitsen geen optie is, zul je ofwel de lichtgevoeligheid (ISO-waarde) moeten verhogen, ofwel een statief moeten gebruiken.

Bij moderne spiegelreflex-camera’s is een hogere ISO-waarde niet zo’n probleem, zeker als je beeldbewerkings-programma over een goed ruisfilter beschikt. Tenzij je enorme uitvergrotingen maakt, kun je de ISO-waarde gerust tot 800 of zelfs 1600 opkrikken zonder catastrofale gevolgen voor de beeldkwaliteit.

Bij hedendaagse compactcamera’s, met hun 12 of 14 miljoen pixels op een miniatuurformaat sensor, is het andere koek. Daar begint de ruis vaak al bij ISO 200 op te spelen. Eén of twee stappen hoger en het beeld wordt een gruizige brij.

Een volwassen statief neem je niet overal mee naartoe, zeker niet op vakantie. Maar er zijn ook zak- en tafelstatiefjes verkrijgbaar, zowel vedergewichtjes als wat zwaardere uitvoeringen. Met je spiegelreflex hoef je van dergelijke steuntjes doorgaans niet te veel te verwachten. Het hoge gewicht en de klap van de spiegel gooien roet in het eten. Maar voor je compact- of EVIL-camera kan zo’n ministatief bij weinig licht dé redder in nood zijn.

Lees ook:Tip van de week: Auto ISO
Lees ook:Statief onmisbaar accessoire
Lees ook:Tips voor betere fotografie | 16/25
Lees ook:Tip van de week: ik ga op vakantie en neem (niet) mee
Lees ook:Tips voor betere fotografie: | 17/25