Tip van de Week: flitsen op maat

Veel prille beginners beschouwen het ingebouwde flitsertje van hun camera als iets wat alleen bij nacht en ontij van pas komt. Maar juist overdag kun je veel plezier hebben van een flitser, bij voorkeur een los exemplaar dat je op het flitsvoetje zet. Door bij tegenlicht ‘in te flitsen’, voorkom je dat je onderwerp als silhouet op de foto verschijnt. Bovendien helder je zo donkere schaduwen op en krijgen portretten een levendig glimlichtje in de ogen.

De kunst is om een overbelichte – dus te fletse – opname te vermijden. In principe kun je, althans met een spiegelreflex, niet flitsen met een kortere sluitertijd dan de zogenaamde synchronisatietijd: doorgaans 1/125 tot 1/250 seconde. Bij fel daglicht zit je dan aan idioot hoge diafragmawaarden vast. Daardoor krijg je foto’s die van voor tot achter scherp zijn, en dat is meestal niet de bedoeling.

Duurdere camera’s en losse flitsers beschikken over ‘hi-speed synchronisatie’. Hiermee kun je ook met kortere sluitertijden flitsen, waardoor dit probleem wordt opgelost. Met een plastic diffusorkapje over de flitskop, zoals de Sto-Fen Omni-Bounce, maak je het licht wat minder hard.

Mocht je ’s avonds of binnen in een donkere ruimte naar je flitser grijpen, stel dan als het even kan juist een wat langere sluitertijd (bijvoorbeeld 1/30 seconde) in. Zodoende pak je ook nog wat van het bestaande licht mee. Op die manier voorkom je de beruchte ‘flitsfoto’s’ met een felverlicht onderwerp tegen een pikdonkere achtergrond.

Een andere techniek om het flitslicht te verzachten, is indirect flitsen. Hierbij richt je de flitskop omhoog en kaats je het licht naar het onderwerp via een (wit!) plafond.

Lees ook:Flitsen met beleid – II
Lees ook:Tip van de week: invulflits bij veel licht
Lees ook:Tip van de week: licht in de duisternis
Lees ook:Tip van de week: donkere dagen
Lees ook:Available light: schrijven met licht

0 reacties op “Tip van de Week: flitsen op maat