Tip van de Week: je eigen webgalerie

Je hoeft niet wereldberoemd of ijdel te zijn om er je eigen webgalerie op na te houden. Stel dat je als ‘straatfotograaf’ of tijdens evenementen regelmatig wildvreemden op de plaat zet. Met een leuke foto als tegenprestatie creëer je een grote dosis goodwill, en geef je in eerste instantie onwillige modellen vaak het benodigde zetje in de rug. Kortom: een schoolvoorbeeld van kleine moeite, groot plezier!

In het filmtijdperk had je een hele administratie nodig om ervoor te zorgen dat de foto bij de juiste persoon terechtkwam, om maar te zwijgen van de kosten. Anno nu is het enige wat je hoeft te doen, het overhandigen van een visitekaartje met daarop een link naar je webgalerie. Zulke visitekaartjes kun je zelf afdrukken of voor een habbekrats laten printen. En bij fotosites als Flickr of Picasa kost een niet te gek grote webgalerie helemaal niets. Desgewenst kun je altijd extra ‘expositieruimte’ bijkopen. En als je bang bent dat je foto’s in verkeerde handen terechtkomen, kun je ze eenvoudig beveiligen met een watermerkje.

Lees ook:Foto’s printen – 1
Lees ook:Tip van de week: kerstkaart uit eigen atelier
Lees ook:“Niets creatiefs aan creatieve filters…”
Lees ook:Tip van de week: van analoog naar digitaal
Lees ook:Biculturele fotograaf gezocht voor Dichtbij Huis-project

4 reacties op “Tip van de Week: je eigen webgalerie

  1. Jacomijn

    Beste Raymond Harper,
    Met veel plezier lees ik je blog.
    Naar aanleiding van jouw tip van de week zou ik je willen vragen om ook eens op http://www.soyno.com te kijken. Soyno biedt sinds maart 2010 fotografen en kunstenaars de kans heel voordelig een volledig eigen en functionele website te bezitten.
    Ik ben benieuwd wat jij van Soyno vindt!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Raymond Harper

    Beste Jacomijn,
    Bedankt voor het compliment! Ik heb gelijk een kijkje genomen, en ik moet toegeven: het ziet er bijzonder strak uit! Wel denk ik dat sites zoals Soyno en Overweg vooral interessant zijn voor (semi)professionals die een ‘virtueel visitekaartje’ willen voor potentiële opdrachtgevers. Flickr & co zijn meer gericht op de amateur die z’n mooiste foto’s aan een groter publiek wil tonen. Voor amateurs en semiprofs met commerciële (bij)bedoelingen heb je ook nog webfotowinkels zoals http://www.sjootz.nl. Wat de meest interessante optie is, verschilt van fotograaf tot fotograaf. Maar ik pak graag je suggestie op om aan die kwestie eens een blogje te wijden!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jacomijn

      Beste Raymond,

      Bedankt voor je snelle reactie.

      Wat de meest interessante optie is, verschilt inderdaad van fotograaf tot fotograaf, maar het zou fijn zijn als al die opties eens op een rijtje zouden staan, afgewogen tegen de doelgroepen en de voor- en nadelen.

      Ik ben nu erg benieuwd wat jouw ideeen hierover zullen zijn in een uitgebreidere blog!

        /   Beantwoorden  / 
  3. Raymond Harper

    Beste Jacomijn,
    De ruimte is in het bestek van een blog uiteraard beperkt, maar het staat in ieder geval voor op niet al te lange termijn in m’n agenda. En we zijn altijd blij met feedback!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.