Peter Hujar – Speed of Life

Peter Hujar: Candy Darling op haar sterfbed, 1973. Collectie Richard en Ronay Menschel. © The Peter Hujar Archive

Zijn leven en werk vertoont grote raakvlakken met dat van zijn jongere en bekendere vakgenoot Robert Mapplethorpe. Net als Mapplethorpe was Peter Hujar (1934-1987) een fotograaf die bij voorkeur mensen uit de New Yorkse undergroundscene fotografeerde in zwart-wit. En net als Mapplethorpe was Hujar een homoseksueel die openlijk voor zijn geaardheid uitkwam (in die dagen nog geen vanzelfsprekendheid) en tot de eerste generatie slachtoffers behoorde van de aidsepidemie (in die dagen nog een dodelijke ziekte). Volgens collega Nan Goldin had Hujar zeker evenveel erkenning verdiend. Maar in tegenstelling tot de flamboyante en zakelijk ingestelde Mapplethorpe was Hujar niet iemand die zichzelf goed kon verkopen. Misschien deels ook omdat de dood zo’n prominente en je zou bijna zeggen onheilspellende rol speelde in zijn foto’s. Toch getuigen die van een diepe interesse in zijn onderwerpen en hun karakter, zoals bijgaand portret van de beroemde transgender Candy Darling op haar sterfbed.

Het Fotomuseum Den Haag maakt in samenwerking met Fundación MAPFRE (Madrid) en The Morgan Library & Museum (New York) deze ‘onderbelichting’ nu een beetje goed, met een grote overzichtstentoonstelling van meer dan honderd foto’s. Er is ook een Engelstalige catalogus verkrijgbaar. Peter Hujar – Speed of Life is tot en met 15 oktober te bezichtigen. Het museum aan de Stadhouderslaan in Den Haag is van dinsdag tot zondag geopend van 11 tot 6.

Lees ook:Foto’s Zilveren Camera reizen land door
Lees ook:Nederlands Fotomuseum krijgt vintageprints Peter Martens
Lees ook:Sabrina van den Heuvel – How Soon is Now?
Lees ook:Vincent Mentzel gastcurator Nederlands Fotomuseum
Lees ook:Robert Mapplethorpe, een perfectionist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.