Negentiende-eeuwse fotografie ontmoet schilderkunst bij De Mesdag Collectie
Fotograaf anoniem / uitgever Adolphe Giraudon. Twee boerinnen, voor 1878. Coll. Musée d’Orsay, ParijsIn de negentiende eeuw was het maken van een foto nog een hele gebeurtenis. Door de lange belichtingstijden waren fotografen aanvankelijk aangewezen op statische onderwerpen zoals landschappen en formele (groeps)portretten – onderwerpen waar schilders zich al sinds jaar en dag op hadden gestort. Geen wonder dat fotografen en schilders elkaar veelvuldig, en vaak letterlijk, tegenkwamen – niet zelden zelfs in één en dezelfde persoon. Hoewel sommige schilders de fotografische technieken verfoeiden, experimenteerden andere namelijk naar hartenlust met het nieuwe medium, al was het maar als ‘voorstudie’ (denk bijvoorbeeld aan Breitner).
In het knusse museum De Mesdag Collectie aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag is tot en met 5 juni de tentoonstelling Natuur in beeld te zien, die juist draait om deze kruisbestuiving. Naast schilderijen uit de zogenaamde School van Barbizon zijn ook vroege landschapsfoto’s afkomstig uit diverse verzamelingen te bewonderen, waaronder foto’s die maar zelden worden getoond aan het publiek. Het museum is van woensdag t/m zondag geopend van 12 tot 5.
Lees ook:Blikvangers: de grootste fotocollectie van Nederland
Lees ook:Tadao Cern bij PictureThis Den Haag
Lees ook:Rotterdam in the Picture
Lees ook:Sacha de Boer over portretfotografie
Lees ook:Foam exposeert in China