Categorie: "Fotobespreking"

Het moment… telt

Het moment - nu een briefkaart

Kleinwalsertal, Oostenrijk. De Almabtrieb heet hier Alpabtrieb, als ik het goed onthouden heb. Het is herfst. De koeien komen uit de bergen naar beneden, om de winter in de stal door te brengen. Begeleid door boeren, verzorgers, kinderen. Het is een feestdag, waarvan de datum niet vast staat: het is volledig afhankelijk van het weer. Men laat de dieren het liefst zo lang mogelijk ‘boven’. 

World Press Photo 2008: zwart-wit!

World Press Photo 2009 © Anthony Suau

De Amerikaanse fotograaf Anthony Suau is winnaar geworden van de World Press Photo of the Year 2008. De foto toont een gewapende politieman in Cleveland, Ohio, die een huis controleert dat is ontruimd wegens hypotheekschuld. Eerder won Suau de World Press Photo 1987. De Nederlandse fotograaf Roger Cremers wint dit jaar de eerste prijs in de categorie Arts and Entertainment Stories met portretten van bezoekers van Auschwitz.

Suau (1956) werkt sinds een aantal jaren met regelmaat voor het TIme, het blad waarvoor hij ook een serie over de hypotheekcrisis in de VS maakte waaruit de winnende foto is gekozen. In 1984 won Suau een Pulitzer Prize voor een reportage over de hongersnood in Ethiopië. In 1995 ontving hij de Robert Capa Gold Medal Award voor een reportage over Tsjetsjenië. Suau is een volhardende zwartwit-fotograaf.

Laat eens weten wat je van deze foto vindt!

Foto wordt kunstwerk: betalen!

Bron: NRC

Van foto naar kunstwerk

Het Amerikaanse persbureau Associated Press (AP) wil geld hebben van de kunstenaar Shepard Fairey omdat hij voor zijn beroemde Obama-poster met het woord ‘HOPE’, een foto van AP zou hebben gebruikt. Fairey is als reactie zelf naar de rechter gestapt omdat het gebruik van de foto volgens hem onder het citaatrecht valt.

Hoewel Fairey’s afbeelding vorig jaar de campagne van president Barack Obama domineerde, met miljoenen stickers, posters, prentbriefkaarten en mokken, ontdekte AP-fotograaf Mannie Garcia pas twee weken geleden dat een foto van hem uit 2006 was gebruikt. Obama blikt hierop als een profeet naar de Hemel.

Volkskrant magazine: als een garnaal

Volkskrant magazine zaterdag 7 februari 2009

© Sanna van Renesse | Jonge buitenlanders in coffeeshop

Fotograaf Sanna van Renesse vroeg aan highe buitenlanders of ze een foto mocht maken. Ze vond de jongeren in de coffeeshops in onze hoofdstad. Het resultaat: zes portretten op zes pagina’s. Portretten waarvan ik blij ben dat het mijn eigen kinderen niet zijn.

Fotografisch zijn de portretten niet erg interessant. Redelijk recht toe recht aan gefotografeerd, flits, kledder en klaar. Geen idee waarom Volkskrant magazine met zoiets zes pagina’s wil vullen. Of het moet zijn dat het gegeven bijzonder is: jonge buitenlanders, high, die trek je uit een coffeeshop en die fotografeer je. Tja…

Pete Souza

 

Ovaal in beeld

Er zijn van die baantjes, daar kun je alleen maar van dromen. Nou heb ik niets te klagen, maar die baan van Pete Souza: dat lijkt me wel wat. Hij is de officiële fotograaf van het Witte Huis sinds Obama daar president is. En hij heeft bedongen dat hij daar mag doen wat hij als zijn missie ziet: de regeringsperiode van de presidient vastleggen ‘voor later’. Niet – in elk geval: niet alleen – de geijkte plaatjes, maar ook al het andere werk dat het president-zijn in beeld brengt.

In het Parool onlangs deze plaat: van de eerste ‘gewone werkdag’ van de president. De ovaal krijgt een extra effect door de groothoek. Fraaie scherptediepte, geen twijfel waar het hier om gaat.

Ik ben jaloers. Wat een baan…

Knooppunt in beeld

 

Fraai beeld. © Werry Crone | Trouw

Files te lijf met opgelapte spoedwet. Dat klinkt prima voor een artikel over wegverbreding en minister Eurlings, maar hoe illustreer je dat met een foto? Trouw wist er wel raad mee: een prachtige foto van Werry Crone werd er groot bij geplaatst. Het is het knoppunt Deil (A15 en A2), met bovenin de Betuwelijn.

 

De wegen verdelen het beeld horizontaal in precies drie gelijke delen. Op het bosje rechtsonder na is het beeld verder symmetrisch, dankzij de centraal geplaatste snelweg van onder naar boven.

Oorlog: vreselijk…

© Jerry Lampen (Irak, 2003)

Jerry Lampen is een Nederlandse fotograaf in dienst van Reuters, die meerdere malen is onderscheiden (o.a. Fotojournalist van het Jaar, Zilveren Camera). En geen wonder ook: zijn foto’s zijn vaak zo dramatisch dat je er niet omheen kúnt.

Deze foto stamt al weer uit 2003, kort na het begin van de invasie in Irak. De grootste en zeker niet enige fout van de nu gelukkig vervangen president Bush.  Op de foto, met een grote lensopening, gezien de relatief geringe scherptediepte (alleen het kinderkopje is eigenlijk scherp), zien we twee zusjes in Basra die op hun moeder wachten, die rechts terugkeert van een voedseluitdeling. De foto is gecropped: er is een haast panoramische uitsnede van gemaakt. Op de achtergrond zien we zwarte rookwolken, die weinig goeds voorspellen. De fotograaf heeft de zon schuin achter zich. Lampen heeft een flinke groothoek gebruikt, gezien de vertekening aan de zijkanten van het beeld. Dat betekent ook dat hij héél dichtbij de kinderen staat.

Kieken versus kijken

Soms valt je oog ineens op een foto waar je helemaal blij van wordt. Zoals deze plaat laatst in Trouw, waar simpel onder staat: FOTO REUTERS. Niet eens de naam van de fotograaf die dit heerlijke beeld heeft geschoten. Want heerlijk is de foto, in alle opzichten. Ik mis alleen de bal nog: die had het totaal helemaal af gemaakt. Maar ook nu kan ik er met plezier naar kijken. Dat is nu het verschil tussen kieken en (fotografisch) kijken.

Allereerst is het de plaatsing van de speelster (Dodic) in combinatie met haar houding. Kracht en concentratie spetteren er af. De linkervoet hangt precies boven de witte streep, die het beeld (op eenderde) volledig doorsnijdt. De lijn is bepalend in het spel, en hier ook op de foto.

In het lichte vlak links onder zien we de speelster nog een keer: het racket, de hiel van de rechtervoet, het past er allemaal precies in. De fotograaf die dit ziet en zo vastlegt, die verdient een pluim. Bij deze.

Nog meer foto-manipulatie…

Bron: Trouw
Defensiefotograaf Sjoerd Hilckmann noemt het ‘achteraf gezien een stomme keuze’ dat hij in Uruzgan een actiefoto manipuleerde en ook nog instuurde voor de Zilveren Camera.

 

De

De kwestie Jans (Volkskrant – ontslag i.v.m. manipuleren foto) krijgt een vervolg. Lees maar. Het geeft intussen wel te denken. WorldPress Photo komt eraan. Hoe ‘eerlijk’ zullen die beelden zijn?

„Achteraf gezien had ik die foto niet moeten insturen, maar ik kon niet meer terug. De foto was al een eigen leven gaan leiden doordat ‘ie al in het nieuws was geweest”, vertelt fotograaf Sjoerd Hilckmann (34). Hij heeft naar aanleiding van vragen van Trouw over de foto besloten om met zijn verhaal naar buiten te komen.

World Press Photo: vrijdag de 13e…

Op vrijdag 13 februari 2009 | 11:00 – 13:00 uur | Boekmanzaal in het Gemeentehuis, Amstel 1, Amsterdam

De bekendmaking van de 52ste World Press Photo zal op 13 februari plaatsvinden.

Om 11.00 uur zullen de winnende foto’s, in aanwezigheid van de jury, te zien zijn op een groot scherm. De foto’s worden tegelijkertijd gepubliceerd op de website van WPP.

Van 4 mei tot en met 28 juni zijn de winnende foto’s te zien in de Oude Kerk, op het Oudekerksplein in Amsterdam.