Tip van de week: winterwild

In tijden dat het voedsel voor dieren schaars is, is het goed jagen. Dat geldt voor de jager met de camera net zo goed als voor de jager met het geweer (driemaal raden wat mijn voorkeur heeft). De reeën en herten in de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn bovendien wel wat gewend, al wordt er – helaas, anders zou het hele terrein worden kaalgevreten – daadwerkelijk op ze gejaagd en al hebben ook zij (zoals alle wilde dieren) een bepaalde ‘vluchtafstand’.

Je ontkomt dus niet aan een langere telelens of telezoom. Doordat de dieren zich graag in de boszoom of het struikgewas ophouden, heb je al snel last van obstakels in beeld, zoals takken. Behalve dat die delen van het onderwerp kunnen afschermen, kunnen ze ook de AF op een dwaalspoor brengen. Hou de scherpstelling dus goed in de gaten, en stel die waar nodig met de hand bij.

Op een zonnige dag als vandaag kunnen zulke takken en boomstammen ook schaduwen over je onderwerp geven. En die schaduwen vallen op de foto vaak donkerder uit dan het met het blote oog lijkt. Met zo’n laagstaande winterzon is het bovendien oppassen voor een ‘zonnetje in je lens’. Gebruik áltijd die zonnekap. Tegenlicht kan heel mooi zijn, maar levert nog hogere contrasten op.

Bij meer dieren in beeld moet je er rekening mee houden dat de scherptediepte heel klein is, mede omdat je vaak aangewezen bent op grote diafragmaopeningen. Het is dus meestal kiezen op welk dier de hoogste scherpte moet liggen. Een statief is alleen een optie bij een vaste stek, maar beeldstabilisatie is een enorm pluspunt – zeker bij zo’n straffe wind als vandaag. Een warme jas, dikke sjaal en ‘fotohandschoenen’ (met afneembaar vingerdeel) zijn eveneens geen overbodige luxe.

Als je in jpeg fotografeert, hou dan ook de witbalans in de peiling. In het zonnetje heb je een heel andere instelling nodig dan in de schaduw onder bomen, en op de automaatstand gaat dit niet altijd goed. Nog een laatste tip: kijk ook eens naar boven. Je hebt toch een lange lens op je camera zitten, en als grootwildjager hoef je zulke ‘bijvangst’ niet te versmaden.

Lees ook:Tip van de week: natuur in bloei
Lees ook:Tip van de week: patronen en structuren
Lees ook:Tip van de week: het histogram dat niet álles laat zien
Lees ook:Tip van de week: hoge contrasten te lijf
Lees ook:Tip van de week: zonnetje in de lens