Tip van de week: dynamisch bereik

Een paar weken geleden hadden we het in deze rubriek over ‘stops’. Nog zo’n fotografische krachtterm is ‘dynamisch bereik’. De Nikon D850 heeft z’n eerste plaats bij DxOMark (zie de vorige post) niet in de laatste plaats te danken aan z’n dynamisch bereik van bijna vijftien stops. Ter vergelijking: een wat oudere camera met een kleinere sensor haalt er vaak maar tien of elf. Full-frame- en middenformaatcamera’s zijn momenteel zo populair omdat ze behalve een hogere sensorresolutie ook een groter dynamisch bereik kunnen leveren.

Heel simpel samengevat geeft het dynamisch bereik het maximale verschil weer tussen het diepste zwart en het helderste wit dat een camera in één beeld kan weergeven. Zeg maar wat nog binnen de grenzen van het histogram kan worden gepropt zonder dat de diepste schaduwen helemaal dichtlopen en de hoogste lichten gaan uitbijten (‘clippen’). Elke stop extra komt neer op een verdubbeling van het contrast dat overbrugd kan worden.

Een groot dynamisch bereik is onder meer nodig om hoge contrasten (zie het histogram) te kunnen behappen.

Een groot dynamisch bereik is onder meer nodig om hoge contrasten (zie het histogram) te kunnen behappen.

Wat kun je daar nou mee in de praktijk? Een groot dynamisch bereik is natuurlijk van belang bij een onderwerp dat een groot contrast vertoont tussen licht en donker. Dynamisch-bereik_histBij een wat minder hoog onderwerpscontrast levert het – zoals dat in de analoge tijd heette – een fijner genuanceerde toonschaal op, en kun je je grotere belichtingsfouten permitteren zonder dat de beeldkwaliteit daar direct onder lijdt.

Het dynamisch bereik van iedere sensor en dus camera is vrijwel altijd het grootst bij de lage ISO-waarden. Daarboven loopt het snel met enkele stops terug, waarbij typische reportagecamera’s met een relatief bescheiden sensorresolutie zich doorgaans het beste staande weten te houden.

Lees ook:Tip van de week: laagste ISO-waarde altijd beste?
Lees ook:Winterfoto’s maken: zorg voor LICHT!
Lees ook:Tip van de week: herfst met een vleugje HDR
Lees ook:Nieuwe dronecamera voor professioneel gebruik
Lees ook:Tip van de week: contrastbeheersing via Schaduwen/hooglichten