Tip van de week: reflectiescherm

Reflescherm1Gisteren weer zo’n dag van extremen: nu eens bewolkt, dan weer felle zon en af en toe een hoosbui waar je u tegen zegt. Behalve een flitser had ik ditmaal ook een reflectiescherm meegenomen naar de Roodharigendagen in Breda. Ik had dat ding eerder dit jaar voor een paar tientjes op de kop getikt bij Professional Imaging in Nijkerk. Het scherm, met een diameter van ruim 80 centimeter, neemt opgevouwen weinig plaats in beslag en het extra gewicht is verwaarloosbaar. Dankzij een ‘losse overtrek’ heb je diverse oppervlakken tot je beschikking: naast standaard wit ook metallic zilver, goud en ‘sunlight’, waarmee je de hardheid en de kleurtemperatuur van het weerkaatste licht kunt beïnvloeden. Zilver is vaak erg koel en goud erg warm, dus in veel gevallen is ‘sunlight’ favoriet.

Het voordeel van een reflectiescherm boven een flitser is dat je de lichtval vooraf kunt beoordelen én beïnvloeden door het scherm in een andere positie te plaatsen. falcon-eyes-reflector-5-in-1Bij flitslicht heb je daarvoor een losse flitser met draadloze aansturing en een statief nodig. Ook kun je met alle sluitertijden werken – handig als je camera (zoals m’n eigen Fujifilm X-E2) niet over korte-tijdensynchronisatie beschikt.

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan zo’n scherm. Als je geen assistent (of een statief dat je weer moet meezeulen) tot je beschikking hebt, sta je krampachtig met het scherm in de ene hand en je camera in de andere te manoeuvreren. In een drukke menigte is zo’n scherm geen aanrader, en bij harde wind evenmin. Er moet natuurlijk ook licht zijn om te weerkaatsen (strijklicht of tegenlicht dus) en bij getint licht (zoals zonlicht dat door gebladerte valt) Reflescherm2neemt het gereflecteerde licht de kleur van dat licht over. Bij heel felle zon is zo’n scherm oncomfortabel om tegenaan te kijken voor je model. Tot slot is het erg oppassen geblazen voor ongewenste reflecties in brillen en met name zonnebrillen: bij een flits zie je dan een klein lichtpuntje in de bril, maar bij een metallic reflectiescherm krijg je een groot glimmend oppervlak in beeld.

Lees ook:Tip van de week: inflitsen
Lees ook:Flitsen met beleid – I
Lees ook:Tip van de week: zoekers
Lees ook:Nieuwe Panasonic compacter dan ooit?
Lees ook:Tip van de Week: schaduwen ophelderen