Tip van de week: elektronische sluiters

In het Opnamestanden-menu van de Fujifilm X-E2 kun je kiezen tussen een mechanische en een elektronische sluiterstand. Bij gebruik van de elektronische sluiter bedraagt de kortste sluitertijd 1/32.000 seconde.

In het Opnamestanden-menu van de Fujifilm X-E2 kun je kiezen tussen een mechanische en een elektronische sluiterstand plus een combinatie. Bij gebruik van de elektronische sluiter bedraagt de kortste sluitertijd 1/32.000 seconde.

Als je in de specslijst of de gebruiksaanwijzing leest dat je camera een kortste sluitertijd van 1/16.000 of zelfs 1/32.000 seconde heeft en een burstrate van pakweg 20 opnames per seconde kan halen, dan hoeft dat geen drukfout te zijn. De kans is groot dat je camera over een elektronische sluiter beschikt – soms in plaats van de traditionele mechanische sluiter, maar vaak als extraatje erbij. Vooral bij de betere compact- en systeemcamera’s kom je steeds vaak elektronische sluiters tegen.

Met een sluiter bepaal je de belichting, door de film of de sensor gedurende korte of langere tijd bloot te stellen aan het licht dat door het objectief komt. Mechanische sluiters zijn er in twee soorten: centraalsluiters (in het objectief) en spleetsluiters (voor het film/sensorvlak). Beide types hebben hun eigen voor- en nadelen, maar ze hebben gemeenschappelijk dat de constructie met bewegende onderdelen beperkingen meebrengt voor de kortste sluitertijd en de burstrate. Met 1/4000 of 1/8000 seconde en zo’n 10 beelden per seconde zit een mechanische sluiter wel aan z’n taks.

Bij een elektronische sluiter doet de sensor zelf dienst als sluiter, en heb je veel minder last van zulke beperkingen. Je kunt bij sommige nieuwe camera’s zoals de Sony A9 zelfs tijdens de belichting live zoekerbeeld houden zonder onderbrekingen of black-outs (zoals bij een spiegelreflex, door de opklappende spiegel). Nog een voordeel: een elektronische sluiter produceert geen geluid. Wel zo prettig als je een klassiek concert in een muisstille zaal moet fotograferen.

Door het 'rolling shutter effect' lijken de propellerbladen vervormd. Foto: Charis Chari, Wikimedia Commons

Door het ‘rolling shutter effect’ lijken de propellerbladen vervormd. Foto: Charis Chari, Wikimedia Commons

Helaas heeft een elektronische sluiter niet alleen maar voordelen. Door de manier waarop de pixels op de sensor zijn geschakeld en de interne vertraging die dit oplevert, kan bij snel bewegende onderwerpen vervorming optreden, vergelijkbaar met het rolling shutter effect bij filmen. Ook flitsen behoort niet altijd tot de mogelijkheden (raadpleeg voor dat soort zaken de gebruiksaanwijzing). Maar wat niet is, kan nog komen: een variant, global shutter genaamd, belooft met de meeste minpunten van de elektronische sluiter korte metten te maken. Al gaat dat voorlopig nog ten koste van de beeldkwaliteit…

Lees ook:E-P5 nieuw topmodel Olympus PEN-serie
Lees ook:Sony RX10 IV nog sneller dan voorganger
Lees ook:Pentax KP nieuwe hogere-middenklasser in APS-C-segment
Lees ook:Prestaties nieuwe Sony HX1 Cyber-shot evenaren niveau spiegelreflexcamera’s
Lees ook:Grote firmware-update voor Fujifilm X-E2