Tip van de week: productfotografie voor Marktplaats etc.

2 – De praktijk en de nabewerking

Reinig het te fotograferen object zo goed mogelijk van stof, vingerafdrukken en dergelijke voordat je het in de lichttent of op de opnametafel plaatst. Bij grote afbeeldingsmaatstaven is ieder stofje, haartje en krasje storend zichtbaar. Hoe schoner het voorwerp is, des te minder hoef je naderhand te retoucheren. Let er bij de opstelling van de lichtbronnen op dat het object egaal wordt uitgelicht, en pas bij glimmende voorwerpen op voor ongewenste reflecties. Vaak scheelt het al enorm wanneer de lichtbron vanuit een iets andere hoek op het onderwerp schijnt.

Met een 135 mm (omgerekend naar full-frame)

Met een 135 mm (omgerekend naar full-frame) …

Gebruik voor het fotograferen van kleine voorwerpen een wat langere brandpuntsafstand. Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe korter de opnameafstand en hoe korter de opnameafstand, hoe steiler het perspectief. Dat kan bij sommige onderwerpen storende vertekening geven – vergelijk beide voorbeeldfoto’s met een groothoek- en een korte telelens. Als je heel dicht op je onderwerp zit, loop je bovendien de kans dat je het licht afschermt, en met een lens met een grote beeldhoek krijg je ook eerder de randen van de achtergrond of de naden van de lichttent in beeld. Bij gebruik van flitslicht is een statief niet noodzakelijk, waardoor je sneller kunt variëren met standpunt/opnamehoek. Met een statief kun je wel nauwkeuriger werken qua opnamehoek, uitsnede en scherpstelling. Dat is prettig als je bijvoorbeeld een serie min of meer identieke objecten fotografeert.

En met een 35 mm...

En met een 35 mm.

Bij wat ‘diepere’ onderwerpen is het heel lastig om voldoende scherptediepte te krijgen zodat het voorwerp van voor tot achter goed scherp is. Zelfs als je tot F 8 of F 11 diafragmeert. Er zijn trucjes om meer scherptediepte te krijgen (focus stacking en speciale ‘tiltobjectieven’), maar dat voert hier te ver. Wat helpt, is wat meer afstand nemen, zodat het onderwerp een kleiner deel van het beeld in beslag neemt. Dat geeft meer scherptediepte en die loze ruimte snij je bij de bewerking weg. Want zeg nu zelf: wie heeft voor Marktplaats 16 of 24 megapixels nodig…? Anders kun je ook een compactcamera inzetten: die geeft met z’n kleine sensor meer scherptediepte dan een spiegelreflex of systeemcamera.

Als je het origineel niet goed afstoft, kom je geheid stofjes en haartjes tegen. Die kun je wegstippen of minder zichtbaar maken met een filter (rechts).

Als je het origineel niet goed afstoft, kom je geheid stofjes en haartjes tegen. Die kun je wegstippen of minder zichtbaar maken met een filter (rechts).

De scherpte controleer je na een proefopname op het scherm, net als de belichting. Het is ideaal wanneer een witte onder/achtergrond nét niet tegen de rechterkant van het histogram aan komt. Bij de nabewerking kun je de puntjes op de i zetten wat betreft de belichting en de witbalans. Raw-opnames zijn daarvoor natuurlijk de beste keus. Je kunt meteen het beeld netjes rechtzetten en bijsnijden. Verder zul je altijd wat stofjes en dergelijke moeten weghalen met het Kloonstempel of het Snel retoucheerpenseel. Pas alleen op dat je een stuk antiek dat je wilt verkopen niet ongemerkt mooier maakt dan het is, want dan gaat de koper geheid klagen!

Lees ook:Tip van de week: scherptediepte
Lees ook:Tip van de week: actiefotografie en sensorformaat
Lees ook:Tip van de Week: selectieve scherpte
Lees ook:Tip van de week: minder scherpte is soms meer
Lees ook:Tip van de week: scherp van voor tot achter