Tip van de week: scherptediepte en systeemcamera’s

Spiegelreflexen en systeemcamera’s hebben allebei hun voordeel. Een van de pluspunten van de systeemcamera is dat je live in de zoeker of op het scherm allerlei instellingen kunt beoordelen: een belichtingscorrectie, de witbalans, zwart-wit… vul maar in. Bij een spiegelreflex zie je zulke dingen pas bij het bekijken SD_SCvan de al gemaakte opname.

Een belangrijk iets waar dit in de regel níet voor geldt, is de scherptediepte. Een van de basisregels betreffende de scherptediepte is dat die toeneemt naarmate je het diafragma verder sluit. F 5,6 geeft dus meer scherptediepte dan F 2,8, als de brandpuntsafstand en de opnameafstand gelijk blijven.

Bij spiegelreflexen blijft het diafragma totdat je de ontspanknop indrukt op de grootste opening staan, voor een zo helder mogelijk zoekerbeeld en ter vergemakkelijking van het scherpstellen (automatisch of handmatig). Wil je de scherptediepte visueel beoordelen, dan kun je bij veel camera’s het diafragma tot de ingestelde waarde sluiten met de scherptedieptecontroleknop.

Bij veel systeemcamera’s reageert het diafragma echter op de hoeveelheid licht die op de sensor valt, ook om die sensor tegen te veel licht te beschermen. Bij veel licht kan de camera dus best het diafragma automatisch tot bijvoorbeeld F 8 of F 11 ‘knijpen’, terwijl het voor de opname op F 4,5 is ingesteld. SD_SC2Daardoor lijkt de scherptediepte op het schermbeeld of in de elektronische zoeker groter dan dat die in werkelijkheid is.

Niet alle systeemcamera’s doen dit, maar ik heb het zelf onder meer waargenomen bij de Fujifilm X-E1, een Sony NEX en de Pentax K-01. Of jouw camera ook tot deze categorie behoort, kun je controleren door de lens met ingeschakelde camera richting het licht te houden. Je ziet dat het diafragma zich sluit (zie de uitsnede hiernaast), en vaak hoor je ook de diafragmalamellen bewegen.

Lees ook:Tip van de week: systeemcameraweetjes
Lees ook:Tip van de week: handmatig scherpstellen
Lees ook:Fotografische vragen en antwoorden – 2
Lees ook:Tip van de week: scherptediepte
Lees ook:Tip van de week: scherm of zoeker