Tip van de week: focus lock

Als je de ontspanknop van je camera indrukt terwijl de autofocus op S (van Single) staat, wordt vrijwel altijd de scherpstelling vergrendeld op het onderwerp waarop op dat moment is scherpgesteld. AF-lockDat kan heel handig zijn. Bijvoorbeeld als je de compositie nog een klein beetje wilt veranderen zonder dat de scherpstelling weer op hol staat, waardoor je een belangrijk moment mist. Het kan ook minder handig zijn. Met name wanneer het onderwerp of de fotograaf beweegt nadat de scherpstelling is vergrendeld.

In zo’n situatie ben je meestal beter af met de stand AF-C (van Continuous). Dan blijft de autofocus bijstellen tot het moment dat de opname wordt gemaakt (al is ook dat geen garantie tegen missers). Je loopt zodoende ook niet het risico op een ontspanknop die blokkeert omdat de autofocus het spoor bijster is. Mocht AF-S toch je voorkeur hebben, dan moet je na veranderingen in de afstand tussen camera en onderwerp en/of ingrijpende wijzigingen in de compositie niet vergeten om opnieuw scherp te stellen.

Veel camera’s vergrendelen behalve de scherpstelling ook de belichting bij een AF-lock of focus lock. Omdat dit niet altijd gewenst is, moet je de belichting wel in de gaten houden. Bij systeemcamera’s is dat heel makkelijk, met behulp van het zoeker/schermbeeld en het live-histogram; bij spiegelreflexen is het wat lastiger. Bij sommige camera’s kun je de koppeling tussen AF- en belichtingsvergrendeling uitschakelen in het menu.

Lees ook:Tip 4|500 Ontspanner heeft meerdere functies
Lees ook:Tip van de week: AF Lock en focus tracking
Lees ook:AF S of AF C?
Lees ook:Tip van de week: mis minder fotokansen
Lees ook:Tip van de Week: scherpere foto’s