Categorie: "Spiegelreflexcamera"

EOS 1200D nieuwe instap-DSLR van Canon

Canon houdt nog steeds fiducie in de spiegelreflex. En dat is ook niet zo vreemd, want in totaal zijn er inmiddels 70 miljoen EOS-camera’s (analoog en digitaal) geproduceerd. EOS-1200D-(8)De EOS 1200D is het nieuwe instapmodel. Grootste verandering ten opzichte van het voorgangermodel 1100D is de sensor, die nu ook over 18 megapixels beschikt. Met de 1200D kun je ook filmen in Full HD. Het AF-systeem met negen scherpstelpunten, de burstrate van 3 beelden per seconde en het 3 inch scherm met 460.000 pixels zijn niet echt state of the art, maar anderzijds is de bodyprijs van even boven de 400 euro heel bescheiden. De nieuwe EOS Companion-app voor mobiele apparaten geeft de beginnende fotograaf uitleg en handige tips.

Nikon D3300: zonder filter, nieuw kitobjectief

Bij Nikon lost de instapspiegelreflex D3300 de D3200 af. De 24-megapixelsensor, D3300rooddie indertijd in de D3200 debuteerde, is nu net als bij de D5300 en D7100 van z’n anti-aliasfilter ontdaan. Ook is er een nieuwe beeldprocessor (EXPEED 4) aan boord. De body is wat lichter geworden en de accu gaat langer mee. Daarnaast is de ‘meeneembaarheid’ verbeterd door het nieuwe kitobjectief, de AF-S DX NIKKOR 18-55 mm F 3,5-5,6 G VR II, dat ingeschoven kan worden wanneer het niet wordt gebruikt.

De Nikon D3300 wordt leverbaar in drie kleuren en gaat compleet met kitzoom zo’n kleine 650 euro kosten.

Hoe ‘analoog’ werkt een digitale Nikon Df?

Met z’n sluitertijdenknop, ISO-ring en ‘analoge’ belichtingscorrectieknop voert de Nikon Df het traditionele bedieningsconcept van een camera als de Fujifilm X-E1/X-E2 nog een stap verder door. Maar hoe ‘analoog’ kun je een digitale camera maken zonder dat het averechts werkt (d.w.z. geen dertig submenu’s maar driehonderd knoppen)? Onderstaand een bovenaanzicht van de Nikon Df en van de (analoge) Nikon FM2: een camera waarop de Df naar verluidt geënt is. En als je denkt dat de bovenkant van de Df druk is, heb je de achterkanten nog niet vergeleken… Die van de FM2 bevat alleen een venstertje voor de klep van het filmdoosje, wat door jongeren nog wel eens voor een piepklein lcd-schermpje wordt aangezien.

Df_vs_FM2

Is die retrotrend qua bediening dus wel zo handig? Een mooi onderwerp voor een nieuwe poll – op de resultaten van de vorige kom ik binnenkort terug.

Digitale camera's met een 'analoge' bediening (X-E2/Df) zijn:

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Canon 7D: eerste foto’s

WL_20090106_075Gisteren een hele dag aan het fotograferen geweest met de Canon 7D. Wat een geweldige machine is dit: stevig, schitterend scherm achterop, volop menukeuzemogelijkheden, filmen (nog geen ervaringen mee). Jammer natuurlijk dat je de beelden nog niet in Lightroom kan zien en je je moet ‘behelpen’ met de software van Canon. Daar zal best van alles mee kunnen, maar LR ken ik intussen door en door. Even wachten op de update dus.

Maar: een enkele foto toch alvast van Raw Medium omgezet in jpg, met de Canon software. Het resultaat mag er zijn!

Tips voor betere fotografie | 15/25

1/320s met f/7,1 met Canon 50 mm f/1.4 op ISO 100

1/320s met f/7,1 met Canon 50 mm f/1.4 op ISO 100

15. Kijk eens kritisch naar je objectieven. De standaard 50 mm (kleinbeeld) levert zelden opmerkelijke foto’s op. Groothoek en tele: daar komen de verrassingen van. Dus 20 of zelfs 14 of 17 mm, en vanaf 125 mm.

Let wel: ik heb het hier over de echte mm. Digitaal dien je dat dus om te rekenen: Canon x 1.6, Nikon en Sony x 1.5. De cropfactor – eerder uitgelegd.

De analoge 50 mm is digitaal dus 75 mm: een ideale portretlens: lichtsterk en alleszins betaalbaar. Zou toch iedereen moeten hebben?

Bij de foto: ik heb de 50 mm heel vaak bij me!

Loire 4: Lelijke Eend zó mooi…

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

Lelijke Eend kleurt het landschap Frans

De Lelijke Eend hoort bij Frankrijk als Adam bij Eva en als Lightroom bij digitaal fotograferen. En als Canon bij mij, ook nog.

Een beeld als dit vind ik geweldig sfeervol, als het om een Franse reportage gaat. Een oude kar waar één paard voor moet, en een oude 2CV (twee paarden) die wellicht nog dagelijks rondrijdt. Met de telezoom trek ik het beeld wat in elkaar: op 144 mm. De auto links tegen de rand, de kar voor de helft. Dit is de hele foto.

Canon 30D met Canon 70-200mm f/4L IS USM op 144 mm, 1/200s met f/4,5, ISO 160

Pete Souza: daar is-ie weer

© Pete Souza

© Pete Souza

De vaste lezers van dit weblog weten intussen wel dat ik een fan ben van Pete Souza, de staffotograaf van het Witte Huis en president Barack Obama. Met grote regelmaat verschijnen er foto’s van hem op internet, naast de officiële Flickr Photostream van het Witte Huis.

Bij deze foto staat het volgende fotobijschrift:
Audience members react as President Barack Obama makes a speech to the Ghanian Parliament at the International Conference Center in Accra, Ghana, July 11, 2009.

Reportagefoto 27: standpunt

België en de taalgrens: reportage Moto73

Extreem standpunt

Extreem standpunt

Het standpunt bepaalt voor een belangrijk deel het aanzien van een foto. Een ongewoon standpunt levert al snel een ongewone foto op – en over het algemeen levert dat meer aandacht op dan een gewoon standpunt en een gewone foto.

In het artikel voor Moto73 wil ik aangeven dat in de route die ik rijd flink wat kasseienstroken voorkomen. En natuurlijk wil ik die ook laten zien. Dus door de knieeën, plat op de buik. Op de camera nu de Sigma 12 – 24 mm (op 15mm). Rechts ‘verdwijnt’ de horizon, op de voorgrond zijn de kinderhoofdjes goed te zien.

Canon 30D met Sigma 12-24 op 15 mm. 1/60s met f/7.1, ISO 100

Professionele 70-200 van Nikkor

Bron: Nikkor

Professionele zoom: 70 - 200 mm

Professionele zoom: 70 - 200 mm

Professioneel teleobjectief met een groot diafragma, vibratiereductiesysteem en Nano Crystal Coat. Produceert een fantastische scherpte van de randen tot de hoeken, met een snelle, stille autofocus die in vrijwel alle lichtomstandigheden uitzonderlijk scherpe beelden biedt. De weerbestendig afgedichte magnesium camerabody voorziet ook in de moeilijkste omstandigheden in de behoeften van professionele fotografen.