Hoe kies ik een nieuwe camera? – 5

Trap niet in verkooptrucs

Reclame is altijd een beetje liegen. Zeker als de concurrentie groot is, en de onderlinge verschillen relatief klein. Een aantal jaren terug werd nog al eens gegoocheld met het aantal megapixels. Een camera met een sensor die slechts 3 of 4 megapixels leverde, braakte dan opeens foto’s van 6 of 8 megapixels uit. Het trucje heet interpolatie. Kort en simpel: die extra pixeltjes verzint de camera er gewoon bij. Dat dit geen volwaardig alternatief is, kun je zien op het plaatje hiernaast.

Hoewel de interpolatietruc tegenwoordig nog maar zelden voorkomt, schermen veel compactcamerafabrikanten trots met iets vergelijkbaars: digitale zoom. Ook dit is geen gelijkwaardig alternatief voor echte (optische) zoom. Digitale zoom is alleen praktisch bruikbaar voor opnamen met een resolutie die veel lager ligt dan het maximumaantal megapixels dat je camera kan ophoesten. Anders krijg je beelden die veel weg hebben van een digitale blokkendoos.

Weer andere camera’s kunnen in sneltreinvaart serieopnamen maken. Dat je dan wel genoegen moet nemen met foto’s van 2 in plaats van 12 megapixels, merk je pas zodra je de kleine lettertjes leest… of nadat je zo’n camera gekocht hebt. Ga dus nooit blindelings op alle reclamekreten af!

Lees ook:Tip van de week: smartphonemisverstanden
Lees ook:Tip 11|500: liever optische zoom
Lees ook:Twee Sony superzooms met gps
Lees ook:Nieuwe ultrazooms van Olympus en Pentax
Lees ook:Elke smartphone binnenkort een zoomlens?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.