Categorie: "FOTOtip"

Geen mooier licht … dan tegenlicht!

Buiten beeld licht meten: 1/400s met f/10, ISO 100

Eén van mijn lijfspreuken is: geen mooier licht dan tegenlicht. Maar veel mensen vinden het moeilijk om een tegenlicht foto te maken. Nergens voor nodig, want zo moeilijk is het eigenlijk niet. Er zijn een paar methoden om tot een goede lichtmeting te komen.
De gemakkelijkste methode is om het licht te meten buiten de lichtbron – meestal de zon, maar soms ook een lamp. De gemeten lichtwaarde (tijd en diafragma) kun je vervolgens handmatig instellen, of met een speciale knop op je camera (AEL, of *) vastzetten. Natuurlijk kies je dan ook nog het gewenste diafragma, met het oog op de scherptediepte die je wenst.
Deze foto maakte ik dit weekend, ergens in België. Midden op de dag, laag licht in december. De drie mensen en het bord zorgen voor lange schaduwen.

Mini-statiefje biedt uitkomst

1/15s en toch scherp dankzij mini-statiefje

Oostenrijk. Een klein museum waarin iemand iets vertelt over het kaas bereiden in de 19e eeuw. Buiten schijnt de zon, binnen is het relatief donker. Ik wil het raam in de foto betrekken: die ‘overstraling’ vind ik wel mooi.

De compact die ik bij me heb staat op 50 ISO. Dan tekent de camera het mooist, dus daar wijk ik liever niet van af. De sluitertijd bedraagt 1/15s, gemeten buiten het raam (want anders wordt de foto te donker). De oplossing is simpel: een klein tafelstatiefje (EUR 12) en de camera op de zelfontspanner. De vertellende en bewegende gids is iets onscherp, maar dat is geen probleem. De sfeer op de foto wordt goed weergegeven.

Statief onmisbaar accessoire

Vroeg, maar weinig licht: statief onmisbaar!

Serieuze fotografie kan eigenlijk niet zonder statief. Want hoe vaak heb je niet te maken met weinig licht, een lange(r) teleobjectief of zelfs een combinatie van beide? Dan zijn sluitertijden van 1/15 tot misschien wel 10 of nog meer seconden onvermijdelijk.

Tips voor betere fotografie | 15/25

1/320s met f/7,1 met Canon 50 mm f/1.4 op ISO 100

1/320s met f/7,1 met Canon 50 mm f/1.4 op ISO 100

15. Kijk eens kritisch naar je objectieven. De standaard 50 mm (kleinbeeld) levert zelden opmerkelijke foto’s op. Groothoek en tele: daar komen de verrassingen van. Dus 20 of zelfs 14 of 17 mm, en vanaf 125 mm.

Let wel: ik heb het hier over de echte mm. Digitaal dien je dat dus om te rekenen: Canon x 1.6, Nikon en Sony x 1.5. De cropfactor – eerder uitgelegd.

De analoge 50 mm is digitaal dus 75 mm: een ideale portretlens: lichtsterk en alleszins betaalbaar. Zou toch iedereen moeten hebben?

Bij de foto: ik heb de 50 mm heel vaak bij me!

Mensen: beeldig

Marktkoopman | Breda (Canon G6, 1/20s met f/2.5, ISO 50)

Heerlijk, mensen fotograferen. Hier gewoon op de markt, in Breda.  Met een eenvoudige compact. Eerst een praatje gemaakt, over het weer en de koffie. Daarna ging ik ‘de benen’ fotograferen. Dacht hij ongetwijfeld. Maar toen ik zijn gezicht zag leek me dat ineens veel leuker.

De kracht van herhaling

De fotograaf beschikt over een groot aantal visuele mogelijkheden om zijn of haar beeld iets extra’s mee te geven. Kleur, belichting, scherptediepte, ritme en ook: herhaling. Ik mag de herhaling graag gebruiken, ook in de natuur: later zal ik daarvan nog wat voorbeelden laten zien.

Reportagefoto 40: ogen scherp (2)

Ogen scherp - maar een enkel keertje niet

Ogen scherp - maar een enkel keertje niet

Al eerder schreef ik op deze plek over de ijzeren wet in de fotografie als het gaat om het vastleggen van mens en dier: de ogen op de foto moeten scherp zijn. De mens die naar een foto kijkt zal op de foto altijd als eerste naar de ogen van mens of dier op de foto kijken. En daar onscherpte tegen komen, dat is niet prettig.

Loire 2: dorpje in het groen

De Loire: kastelen, wijn, landschappen – Frankrijk op z’n mooist.
Reportage voor Moto73, het grootste motorblad van Nederland.

Deel uit landschap isoleren

Deel uit landschap isoleren

Frankrijk heeft een vereniging van mooie dorpjes. Sinds haar oprichting maakt de  vereniging De Mooiste Dorpen van Frankrijk zich sterk voor het behoud en versterken van de kwaliteit van het erfgoed van de aangesloten dorpen. Daarnaast bevordert de vereniging van 151 dorpjes het toerisme. Eén van die dorpjes is Gargilesse-Dampièrre, waar je alleen voor de naam al langs zou willen rijden. Vanaf een afstand zie je het dorpje, komend uit het oosten, laag in het dal liggen. Een groot massief gebouw, een kerktoren en daar omheen woningen. Alsof de tijd heeft stil gestaan.