Ad van Denderen / Jerusalem Stone

Rawabi, Westelijke Jordaanoever, 2016. © Ad van Denderen

Rawabi, Westelijke Jordaanoever, 2016. © Ad van Denderen

Al bijna vijfentwintig jaar volgt Ad van Denderen (1943) met zijn camera het dagelijks leven in Israël en de Palestijnse gebieden. Aanvankelijk in zwart-wit, tegenwoordig in kleur. Sinds zijn eerste bezoek aan Israël, inmiddels een halve eeuw geleden, is de onderlinge verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen er niet beter op geworden. Joden en Palestijnen groeiden letterlijk en figuurlijk steeds verder uit elkaar, wat ook tot uitdrukking komt in allerlei bouwprojecten aan beide kanten van de ‘grens’, waaronder de muur op de Westoever.

De titel van deze expositie, Jerusalem Stone, is ontleend aan de steensoort waaruit de Klaagmuur is opgetrokken, als metafoor voor een wereld waarin steen vaak als obstakel, bescherming of zelfs wapen wordt ingezet. Van 9 december tot en met 4 maart te zien in Huis Marseille in Amsterdam. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt ook het boek Stone. Het museum aan de Keizersgracht is behalve op maandag dagelijks geopend van 11 tot 6.

Lees ook:De bezette gebieden in de Melkweg Galerie
Lees ook:Beroemdheden backstage door Rohn Meijer
Lees ook:Philip Mechanicus. Fotograaf
Lees ook:Back to the Future in Foam
Lees ook:Ad van Denderen en de Middellandse Zee

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.