Jeroen Robert Kramer – Une Femme

De Arabische wereld heeft betere tijden gekend. En dan hoeven we niet eens terug naar de dagen van de legendarische Duizend-en-een-nacht, toen steden als Bagdad een bakermat van beschaving vormden waartegen het vroegmiddeleeuwse westen maar povertjes afstak… Ook in een recenter verleden kenden steden in het Midden-Oosten een mondaine culturele elite, en kon je je in elk geval als vrouw zonder risico voor lijf en leden ongesluierd op straat begeven – of op een plein.

Untitled (2014-02-22-035). © Jeroen Robert Kramer

De in Amsterdam geboren fotograaf Jeroen Robert Kramer (1967) besloot zich na jarenlang in het Midden-Oosten te hebben gefotografeerd in het Libanese Beiroet te vestigen – ook typisch zo’n stad die andere tijden heeft gekend. Na de burgeroorlog wil het nog steeds niet echt vlotten. Kramer, die al eerder furore maakte met zijn project Room 103, sloot er naar eigen zeggen vriendschap met een meneer Khiar: een oudere Libanese heer die eveneens terugverlangt naar een mooier, verfijnder en minder gewelddadig verleden. Probleem is: meneer Khiar is er niet van gediend om op de foto te gaan. En daarom richt Kramer zijn camera maar op de afbrokkelende schoonheid van het alledaagse.

Feit of fictie? Het doet er per saldo weinig toe. Onder de titel Une Femme van 12 maart tot begin juni te zien en te beleven in Huis Marseille in Amsterdam. Het museum aan de Keizersgracht is dagelijks open van 11 tot 6, behalve op maandag. Op 3 maart om 23 uur is op NPO 2 als voorproefje de documentaire De Wereld volgens Monsieur Khiar te zien van regisseur Sjors Swierstra.

Lees ook:Annette Den Ouden – Tashja Rafna
Lees ook:Alles in beeld? Nergens voor nodig!
Lees ook:Jeroen Oerlemans in de Kunsthal
Lees ook:Nederlandse persfotograaf ontvoerd door jihadisten
Lees ook:Stieren, selfies en blote billetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.