Categorie: "Camera’s en lenzen"

Stofje? Geen paniek!

Stofje op sensor: geen paniek!

Digitale spiegelreflexcamera’s zijn gevoelig voor stofjes op de sensor. Deze krijgen een kans tijdens het wisselen van objectief. Op de foto zie je een voorbeeld van zo’n stofje: de donkere vlek tussen de bomen.

Voor sommige mensen is dat de reden om een ultra-grote zoomlens te kopen: 18 – 300 mm. Met het idee: dan hoef ik eigenlijk nooit meer van lens te wisselen. Mijn advies: niet doen. Koop een goede lens en een blaasbalgje. Eén zonder kwastje, maar wel een die een flinke ‘straal lucht’ kan voortbrengen als je er in knijpt. Daarmee blaas je 99 van de 100 stofjes weg. Voor de hardnekkige stofjes is de aanschaf van een speciaal apparaatje of van speciale (!) wattenstokjes te overwegen. Steeds meer camera’s hebben een trillende sensor: dat scheelt ook al.

Pentax bekent kleur

 

Spiegelreflexcamera’s zijn eigenlijk altijd zwart, of grijs/zilverkleurig, hooguit. Voor zover ik weet is er nog nooit een camerafabrikant geweest die eens koos voor een frisse andere kleur, behalve dan bij de compactcamera’s.

 

Pentax gooit nu de knuppel in het hoenderhok met een volledig witte K-m. Ook de twee speciale lenzen zijn aangepast. Het gaat om een 18-55 en 50-200 mm lens. De producten komen naar verwachting één dezer dagen op de markt. Op de website van Pentax is er nog niets over tre vinden. 

Available light: schrijven met licht

Canon 30D, 1/6s met f/5.0. Camera op tafel, zelfontspanner.

In jargon spreken we meestal van available light fotografie. Fotograferen dus met het bestaande licht. Met weinig licht, wel te verstaan. Want midden op een zonnige dag een foto maken is wel met het bestaande licht, maar dat is er dan in overvloed. Vaak zelfs veel te veel, maar dat een andere keer.

 

De bezitters van een compactcamera of een spiegelreflexcamera met ingebouwde flitser die in de stand ‘automaat’ fotograferen (hoewel ‘kiekjes’ maken hiervoor misschien een betere aanduiding is) zullen nooit met available light werken. Want zodra in zo’n lichtarme situatie de ontspanknop half wordt ingedrukt schiet de flitser aan of omhoog en wordt al het aanwezige licht ‘overstemd’ met – doorgaans hard en minder fraai – flitslicht.

Situaties

Er zijn heel veel situaties waarbij het fotograferen met available light het mooiste resultaat oplevert. Maar gevaren zijn er natuurlijk ook. Het gevaar van bewegingsonscherpte is het meest nadrukkelijk aanwezig: weinig licht betekent immers lange sluitertijden. Wil je ook nog enige scherptediepte overhouden dan vliegt de sluitertijd nog verder omhoog. En dan wordt het werken vanaf een statief bittere noodzaak.

Een paar situaties. Wie bezoekt er in zijn vakantie nooit eens een kerk of kathedraal? Daar is nooit veel licht en flitsen heeft geen zin vanwege het ontoereikende bereik. Bovendien: flitsen neemt hier al gauw alle sfeer weg. Je zult zelfs de camera zonder flitser moeten corrigeren (‘minnen’) om ervoor te zorgen dat de opname niet te licht wordt.

Trouwreportages en portretten in het algemeen zijn zoveel mooier met bestaand licht. Ook avondopnamen op straat en landschappen in de schemer zijn vaak prachtige voorbeelden van available light fotografie. In musea mag soms wel worden gefotografeerd, mits er niet wordt geflitst. Tijdens concerten heb je soms te maken met sterk wisselend licht, zowel in kleur als intensiteit.

De liefhebber van available light fotografie is tevens liefhebber van een lichtsterke lens. Meestal geen zoomlens dus, maar een vaste lens met een lichtsterkte van f/2.8, maar liever nog f/1.8 of zelfs f/1.4. Beroemde available light camera’s waren destijds overigens de Leica M-camera’s. Het is interessant om te volgen of de digitale M8 deze rol over kan gaan nemen.

Corrigeren

Nog even terug naar het kunstje dat lichtmeten heet. De camera meet de hoeveelheid reflecterend licht en stemt daar sluitertijd en diafragma op af. Bij een gekozen sluitertijd volgt daaruit een diafragma en andersom. De gekozen waarden worden gevonden door de beschikbare hoeveelheid licht ‘terug te rekenen’ naar 18 procent grijs, de hoeveelheid licht op een gemiddelde foto. Maar: een available light foto wordt gemaakt bij weinig licht. Als de camera dat omrekent naar 18% grijs, dan is het resultaat een te lichte foto. Wat zwart is wordt grijs weergegeven, wat grijs is wordt lichter. Als we dus de donkere sfeer willen handhaven, dan is er maar één oplossing: de camera corrigeren. Minnen, in dit geval. Zodat zwart ook zwart blijft.

Op het histogram zal dat vrijwel altijd ‘een berg’ aan de linkerkant te zien geven. Let op: dat is in een donkere situatie geen probleem, maar een must!

De beste methode om het licht in dit soort omstandigheden te meten is de spotmeting, of bij afwezigheid van deze optie de meting met nadruk op het midden. Richt de camera op een relatief licht punt waar je in elk geval nog doortekening wenst en zet die belichting vast. Daarna maak je je kadrering en druk je af.

Niet iedereen heeft zin om steeds met een statief te zeulen. Begrijpelijk. Veel omgevingen bieden gelukkig oplossingen om toch met langere sluitertijden scherpe beelden te maken. Muurtjes, pilaren, een stoel, een tafel, een boom: er zijn mogelijkheden te over om de camera even ‘vast’ te zetten. Een éénpootstatief is licht en wel gemakkelijk mee te nemen: de éénpoot kan met de hand stevig ergens tegenaan worden gedrukt, waardoor ook langere sluitertijden mogelijk worden.

Als het licht volledig ontoereikend is dan kan de digitale fotogaaf zijn ISO-waarde omhoog schroeven. Dat levert per definitie meer beeldruis op, maar soms is de keuze wel een foto met ruis of in het geheel géén foto. Die keuze is niet moeilijk. Maar: wees spaarzaam met een hogere ISO-waarde. Veel uitdagender is het om het bestaande licht met de minst mogelijke beeldruis om te zetten in een verpletterend mooie foto.

Schrijven met licht

Voor de echte fotoliefhebber behoort available light fotografie tot de mooiste vormen van ‘schrijven met licht’. Want dan komt het aan op kennis van je camera, kennis van lichtmeten en het juiste inzicht tot welke contrastomvang het beeld nog bruikbaar is.

Niet alleen de ‘donkere dagen’ lenen zich voor de available light fotografie. Overal dienen zich situaties aan waar met minimaal licht maximaal mooie foto’s gemaakt kunnen worden. Probeer het eens: het maakt fotograferen nòg veel leuker.

SD-kaartjes: tot twee Tb

Steeds meer opslagcapaciteit op een kaartje

Er zijn al gebruikers van compactcamera’s die stoppen met het opslaan van foto’s op de harde schijf van hun PC. Een kaartje van twee Gb kost immers al zo weinig, dat je net zo goed af en toe een nieuw kaartje kunt kopen. Want dan kunnen ze altijd en overal de foto’s van vakantie, kinderen of kleinkinderen laten zien, mits ze hun camera bij zich hebben.
Nog even en je kunt al je foto’s uit je hele leven op één kaartje kwijt. De nieuwe SDXC (eXtended Capacity) opslagkaarten hebben een capaciteit van 32 GB tot 2 TB. De schrijfsnelheid begint op 104 MB/s, maar snelheidsverhogingen tot 300 MB/s zijn nu al voorzien.
Op één 2 TB kaartje sla je zo’n 100 films in HD-kwaliteit op, 480 uur aan eigen HD-video-opnamen of 136.000 foto’s in hoge resolutie. De eerste SDXC-kaartjes komen binnen het eerste kwartaal van dit jaar op de markt. Waarschijnlijk wordt gestart met kaartjes van 64 GB.

Officieel portret Obama gepresenteerd

 

Officiële website van de nieuwe Amerikaanse regering

Dit is de home pagina van change.gov, de officiële website van Amerika’s nieuwe president. Fotograaf Pete Souza maakte hiervoor het eerste officiële portret van de zojuist gekozen president. Souza is benoemd totde  officiële fotograaf van het Witte Huis.

 

Als ik goed ben geïnformeerd is de foto gemaakt met de nieuwe Canon EOS 5D Mark II, hopelijk voorzien van de pas gepresenteerde nieuwe firmware. Souza gebruikt voor al zijn reportages Canon en Leica camera’s.

Nieuwe firmware voor Canon 5D Mark II

Firmware is het besturingssysteem voor de digitale camera. Het Windows van je fototoestel. En net als het besturingssysteem op je computer heeft ook de software van de camera soms een update nodig. Zoek het op op de site van je cameraleverancier. En als er nieuwe firmware is, volg dan de instructies om deze te downloaden. Nieuwe firmware komt je camera altijd ten goede!

Het gebeurt ook wel eens dat na de introductie van een nieuwe camera blijkt dat er foutjes in de firmware zitten. Dat is met de Canon 5D Mark II het geval. Als je zo’n camera hebt met firmware versie 1.0.6 dan is upgrading noodzakelijk om enkele fouten te elimineren. Hoe dat moet vind je op de site van Canon of anders hier.