Categorie: "Camera’s en lenzen"

Superlichtsterke telezoom van Sigma

Het zat eraan te komen dat Sigma na de recordbrekende 18-35 mm F 1,8 groothoekzoom met iets soortgelijks in het telebereik zou komen. De 50-100 mm F 1,8 DC HSM Art wordt leverbaar met vattingen voor APS-C-camera’s van Canon, Nikon en Sigma en beschikt over speciale glassoorten (FLD en SLD) voor een zo hoog mogelijke optische kwaliteit. Omgerekend Sigma_cp1650100mmnaar full-frame is het zoombereik 75 tot 150 mm, en de kortste instelafstand is 95 centimeter. Gezien het forse gewicht van zo’n anderhalve kilo is de statiefgondel geen overbodige luxe. Levertermijn en prijs zijn nog niet bekend, maar we gokken op zo’n 1200-1250 euro.

De Sigma 30 mm F 1,4 DC DN Contemporary is een betaalbare lichtsterke standaardlens met snelle AF-stappenmotor voor Sony APS-C-camera’s met E-vatting en Micro Four Thirds.

Tweetal full-frameobjectieven van Pentax

DFA28105_b_Hood-ON-90fdb9b700fd9e7ee87600b155636d4fBij de K-1 full-framespiegelreflex kondigt Pentax gelijk een koppel nieuwe objectieven aan. De HD PENTAX-D FA 28-105 mm F 3,5-5,6 ED DC WR is een weerbestendige standaardzoom met een comfortabel zoombereik, voorzien van een ingebouwde scherpstelmotor, Quick-Shift om de scherpstelling handmatig over te pakken en HD-coating. De HD PENTAX-D FA 15-30 mm F 2,8 ED SDM WR is een professionele ultragroothoekzoom met een constante lichtsterkte over het hele bereik. DFA15-30-43b27dd236912a3ec4cb5804ebafe267Net als de eerdere 24-70 mm is dit vermoedelijk een ‘omgekat’ Tamron-objectief, wat overigens geenszins nadelig hoeft uit te pakken voor de kwaliteit. Ook hier een ingebouwde scherpstelmotor, Quick-Shift, HD-coating en allerlei water- en vuilwerende voorzieningen. We wachten nog op de Nederlandse prijzen en levertermijnen.

Pentax heeft overigens een lijstje gepubliceerd waaruit blijkt dat de huidige 200, 300 en 560 mm teleobjectieven zonder beperkingen kunnen worden gebruikt op de full-frame K-1. Andere DA-objectieven zijn alleen inzetbaar in de cropmodus of met beperkingen.

Canon EOS 80D verlegt de grenzen

EOS-80D_2Ook groot nieuws van Canon: de EOS 80D spiegelreflex legt de lat in het APS-C-segment weer een stukje hoger. De 24-megapixelchip met een ISO-bereik van 100 tot maximaal 25.600 is gekoppeld aan een AF-systeem met 45 kruissensoren. Bij Live View of Full HD-video kun je profiteren van Canon’s unieke Dual Pixel CMOS AF-technologie. De maximale burstrate bij fotograferen bedraagt 7 bps, en naast Wi-Fi/NFC staat ook een verstelbaar aanraakscherm tot je beschikking. Speciaal voor filmers brengt Canon ook een nieuwe allroundzoom uit. De EF-S 18-135 mm F 3,5-5,6 IS USM kan met behulp van een speciale Power Zoom Adapter vloeiende zoomeffecten realiseren, ook met bediening op afstand via Wi-Fi. De Canon EOS 80D wordt in april verkrijgbaar voor een kleine 1300 euro. De EF-S 18-135 mm gaat 590 euro kosten en de Power Zoom Adapter PZ-E1 160 euro.

Twee nieuwe XEEN-filmobjectieven van Samyang

Samyang-XEENDe serie XEEN-filmobjectieven van Samyang is uitgebreid met twee nieuwelingen. De bestaande 24, 50 en 85 mm T 1,5 krijgen gezelschap van een 35 mm T 1,5 en een ultragroothoekige 14 mm T 3,1. De serie is nu bijna compleet – er staat nog een zesde objectief op stapel. Vanaf begin maart verkrijgbaar voor net onder de twee mille per stuk, wat in de filmwereld overigens een koopje is.

Trio nieuwe topobjectieven van Sony

3xSony_GM

Onder de noemer G Master (GM) brengt Sony een drietal nieuwe full-frame-objectieven met E-bajonet voor met name de A7-serie uit. De FE 85 mm F 1,4 GM is een lichtsterke korte tele met een diafragmaring die ook traploos kan werken voor bij het filmen. De FE 24-70 mm F 2,8 GM is een professionele standaardzoom, en de FE 70-200 mm F 2,8 GM OSS z’n telebroertje. Voor laatstgenoemd objectief komen ook twee converters op de markt voor extra telebereik. Alle objectieven zijn spatwaterdicht en de telezoom beschikt bovendien over ingebouwde beeldstabilisatie. De 85 mm en de 24-70 mm worden volgende maand leverbaar voor ongeveer 2000 respectievelijk 2400 euro. De 70-200 mm volgt een paar maanden later voor een nog onbekende prijs.

Fujifilm X-Pro2 op de proef

Een foto met de nieuwe Fujifilm X-Pro2 met 23 mm F 1,4 op ISO 2500. Verderop een detailuitsnede. Adobe kan al met de raw-bestanden overweg.

Een foto met de nieuwe Fujifilm X-Pro2 met 23 mm F 1,4 op ISO 2500. Verderop een detailuitsnede. Adobe kan al met de raw-bestanden overweg.

Op uitnodiging van Fujifilm mocht de Nederlandse fotopers vandaag in het Louwman Museum in Den Haag stoeien met de onlangs aangekondigde nieuwe cameramodellen. Elke aanwezige werd op de schitterende collectie antieke auto’s losgelaten met een nagelnieuwe X-Pro2 systeemcamera met groothoek- of standaardobjectief, maar ook bijvoorbeeld de X70 edelcompact met vast groothoekobjectief kon uitgeprobeerd worden.

FFDH1Van tevoren gaf Sales Manager Netherlands Maarten van Norden tekst en uitleg over de nieuwe apparatuur én de strategie van Fujifilm. Omdat aan goedkopere compactcameraatjes voor alleman/vrouw weinig eer meer valt te behalen, concentreert het merk zich op de liefhebber en de (semi)prof die niet te zwaar bepakt op pad wil.

Driemaal de slechtste camera op rij

LussoEen twijfelachtige eer: voor de derde keer op rij sleepte het Zweedse middenformaatmerk Hasselblad de Worst Camera Of The Year Award in de wacht. Na de Stellar en de Lunar viel deze keer de Lusso in de prijzen bij deze door Photo Rumors georganiseerde poll. Met bijna de helft van de stemmen liet de Lusso – net als z’n voorgangers een met barok houtsnijwerk gepimpte versie van een overjarig Sony-model, ditmaal de A7R – z’n vier concurrenten ver achter zich. Nummer twee werd overigens de DxO ONE. Eén troost: Hasselblad schijnt nu eindelijk gestopt te zijn met het aanbieden van oude Sony-modellen in een nieuw, opvallend en bovenal astronomisch geprijsd jasje. Veel online fotozaken deden hun voorraad trouwens al met niet minder astronomische kortingen van de hand.

Back to the USSR met Jupiter 3+

jupiter_with_capOpnieuw heeft Lomography.com een antieke lens nieuw leven ingeblazen – ditmaal een lichtkanon uit de voormalige USSR: de Jupiter 3+ 50 mm F 1,5. Dankzij de L39-vatting en meegeleverde M-vatting-adapter kun je ‘m op zo’n beetje elke Leica-meetzoekercamera gebruiken, mede dankzij de koppeling met de ingebouwde afstandsmeter. Maar met een losse adapter valt de Jupiter 3+ Art Lens ook te gebruiken op de modernste systeemcamera, uiteraard zonder AF en dergelijke moderne fratsen. Het objectief is handgemaakt van glas en metaal, en Lomography.com belooft fenomenale resultaten. De prijs bedraagt 599 euro en de Jupiter 3+ wordt slechts op kleine schaal gefabriceerd, dus wie het eerst komt…

Grote firmware-update voor Fujifilm X-E2

Het probleem met digitale camera’s is dat ze binnen de kortste keren zijn verouderd. Firmware-updates kunnen tot op zekere hoogte uitkomst bieden, en als er een cameramerk is dat op dit front z’n uiterste best doet, dan is het wel Fujifilm. Kort na de aankondiging van de X-E2S systeemcamera liet het merk weten dat er een firmware-update voor de ‘oude’ X-E2 zit aan te komen, die veel functies van het nieuwe model omvat. Denk daarbij aan een snellere Firmware4-X-E2en meer nauwkeurige AF, die beter uit de voeten kan met bewegend beeld en bewegende onderwerpen, en onder meer behalve gezichts- ook oogherkenning plus een automatische macromodus omvat. Verder een stille sluiterstand plus een ultrakorte elektronische sluitertijd van 1/32.000 seconde alsmede verbeteringen aan de zoekerinformatie en het cameramenu.

Hou de servicepagina van de Fujifilm-website in de gaten, enne… de firmware-update staat gepland voor 4 februari maar zelf wachten we liever een paar daagjes extra: er wordt een enkele keer een bugje in de nieuwe firmware ontdekt.

Eerste echte supertele voor Fujifilm

Met de XF 100-400 mm F 4,5-5,6 R LM OIS WR lanceert Fujifilm z’n eerste echte superteleobjectief. Het Fujifilm-systeem was in eerste instantie vooral gericht op kortere vaste brandpunten, en de vraag is hoe het met de balans én met de scherpstelsnelheid zit. Het nieuwe objectief weegt bijna 1,4 kilo – pakweg driemaal zo veel als de zwaarste body’s in het assortiment. Volgens de fabrikant is het geheel echter goed in balans, en de ingebouwde beeldstabilisator moet borg staan voor vijf stops langere sluitertijden uit de hand.fujinon_xf100_400mm_x_t1_black_front_left Met een effectieve brandpuntsafstand van (omgerekend naar full-frame) 150 tot 600 mm is dat geen overbodige luxe. Voor als het echt superscherp moet, is er een (hopelijk verwijderbare) statiefgondel. De weerbestendige uitvoering en de limiter-schakelaar voor de AF wijzen op een (semi)professionele doelgroep; de prijs van bijna 1900 euro doet dat óók. Te zijner tijd hopen we meer te kunnen zeggen over de automatische scherpstelling, want die was bij Fujifilm nooit van de snelste in combinatie met langere lenzen. Wellicht dat de nieuwste body’s op dit onderdeel betere prestaties neerzetten.