Categorie: "Camera’s en lenzen"

Stem op de slechtste camera van het jaar

Op sommige websites kun je op de beste camera van het afgelopen jaar stemmen. Bij Photo Rumors doen ze het anders: deze site organiseert voor de derde maal een poll over de slechtste camera van het jaar. Worst-camera-of-the-year-awardPROp de shortlist voor 2015 staan kunststukjes als (het zal eens niet…) de Hasselblad Lusso, de DxO ONE en – geloof het of niet – de Leica SL. Wie een duit in het zakje wil doen, kan hier stemmen.

Superteles voor Micro Four Thirds

Olympus-300-mmOlympus lanceert in de professionele M.Zuiko PRO-serie een 300 mm F 4. De M. Zuiko Digital ED 300 mm F 4 IS PRO is volgens de fabrikant de compactste en lichtste in zijn soort, wat alleen klopt als je daarbij de 2x verlengingsfactor van Micro Four Thirds (omgerekend naar full-frame is het een 600 mm) meerekent. De beeldstabilisatie werkt samen met die in de OM-D-body’s voor een optimaal resultaat, en uiteraard is het objectief spatwaterdicht. Aan deze professionele lens hangt een dito prijskaartje: 2599 euro. Leverbaar begin maart.

Nog kleiner en lichter, maar ook minder lichtsterk, is de nieuwe supertelezoom van conculega Panasonic, de Leica DG Vario-Elmar 100-400 mm F 4-6,3. Ook dit eveneens spatwaterdichte en met beeldstabilisatie uitgeruste objectief wordt in maart leverbaar; de prijs zal vermoedelijk tegen de twee mille uitkomen.

Nieuwe Nikon-kitzooms met stappenmotor

De CES-elektronicabeurs in Las Vegas staat weer voor de deur. Nikon grijpt deze gelegenheid aan om twee nieuwe kitzooms voor APS-C te introduceren. De nieuwe AF-P DX Nikkor 18-55 mm F 3,5-5,6 G en zijn broertje zijn de eerste Nikkor-objectieven die zijn uitgerust met een stappenmotor voor een snelle en geruisloze scherpstelling. Dit laatste is met name welkom bij video. 2xNikon18-55De gebruikelijke MF/AF-schakelaar ontbreekt: die keuze maak je in het cameramenu. Er is ook een VR-versie met ingebouwde beeldstabilisator, die je eveneens via het cameramenu aan- of uitschakelt. Met de zoomring op de L(ock)-stand nemen de objectiefs maar weinig plaats in in je cameratas. Beide objectieven worden volgende maand leverbaar: de AF-P DX Nikkor 18-55 mm F 3,5-5,6 G voor een kleine 200 euro, de VR-versie voor zes tientjes meer.

Tokina AT-X 14-20 mm F 2 PRO DX

Tokina14-20Tokina heeft vlak voor de jaarwisseling een nieuwe ultralichtsterke zoomlens voor APS-C-reflexen van Canon en Nikon aangekondigd: de AT-X 14-20 mm F 2 PRO DX. Het zoombereik komt overeen met dat van een 21-30 mm op full-frame. Tegenover dit bescheiden zoombereik staat een lichtsterkte van maar liefst F 2, al gaat een en ander gepaard met een filtermaat van 82 mm en een gewicht van ruim 700 gram. Dankzij het One-touch Focus Clutch Mechanism kun je de automatische scherpstelling desgewenst soepel met de hand bijregelen. Wanneer de Tokina AT-X 14-20 mm F 2 uitkomt en voor welke prijs, is nog even afwachten.

Fotografische hypes – 2

Directklaar

De geschiedenis herhaalt zich. Nadat ook de gewone man/vrouw de cd-speler had omarmd, herontdekte de ware audiofiel de verguisde platenspeler. Aangezien die dingen tegenwoordig ook voor een habbekrats zu haben zijn, zou het me niet verbazen wanneer binnenkort het cassettebandje weer wordt afgestoft.

Analoge versus digitale fotografie: idem dito. Het meest opmerkelijke aspect daarvan is vermoedelijk de wederopstanding van de directklaarfilm. Uitvinder Polaroid had al afgehaakt, maar Fujifilm en sinds enige tijd ook Lomography.com doen goede zaken. Nou is elke digitale foto in zekere zin ‘direct klaar’, maar het Lomo'Instant Wideblijft altijd leuk om iets in je handen te kunnen houden (al worden vandaag de dag minder foto’s geprint dan ooit). Wat ook wellicht meespeelt, is het ‘unieke’ karakter van elke foto – in tegenstelling tot het digitale bestandje, dat tot in het oneindige vermenigvuldigbaar is zonder kwaliteitsverlies. Je voelt je toch een beetje Sarah Moon, met zo’n vogelhuisje.

Fotografische hypes – 1

Hyperlichtsterke lenzen

Het zijn grote, logge en zware objectieven, veelal met (Chinese) ‘fantasienamen’ zoals Zhong Yi Mitakon. Je moet de scherpstelling en de belichting helemaal met de hand regelen, en veelal is de afwerking ook niet je dat. Aan de andere kant vermeldt het prijskaartje vaak een bedrag waarvoor je ook een objectief van je ‘eigen’ cameramerk kunt kopen. Compacter, lichter, beter afgewerkt en van alle moderne gemakken voorzien.

Ibelux85mmDe reden waarom serieuze fotografen zo diep in hun zak tasten voor iets wat op het eerste gezicht een antiek barrel lijkt, heet lichtsterkte. Waar de 35 mm lens van je camerafabrikant een grootste diafragmaopening van F 2 of F 1,8 levert, gaat deze tot F 1,4 of zelfs F 0,95. Die één of twee stops hogere lichtsterkte levert twee- tot viermaal zo korte sluitertijden op en verklaart meteen waarom zo’n objectief zo groot en zo zwaar moet zijn – én zo duur. Met als huidige recordhouder een 40 mm F 0,85 IBELUX. Bijna 130 millimeter lang en ruim een kilo zwaar, en met een prijs die aardig in de buurt komt van de twee mille.

Op het eerste gezicht is die lichtsterkte heel prettig, vooral als je vaak bij weinig licht fotografeert of graag weinig scherptediepte hebt.

Nieuwe systeemcameraobjectieven van IBERIT

HandeVision-35mm_SchwarzDe bedrijfsnaam HandeVision en de merknaam Iberit laten misschien niet meteen belletjes rinkelen. Maar dit Duits-Chinese bedrijf staat aan de wieg van het meest lichtsterke objectief voor systeemcamera’s (een 40 mm F 0,85). Binnenkort staan een 35, een 50 en een 75 mm IBERIT-objectief op stapel, later volgend jaar gevolgd door een 24 en een 90 mm – allemaal met lichtsterkte F 2,4. De objectieven worden leverbaar voor Sony E, Leica M en Fujifilm X (in het laatste geval uiteraard rekening houden met de cropfactor van 1,5x) in naar keus zilver of zwart. Scherpstellen en diafragma instellen doe je bij deze uit metaal en glas opgebouwde objectieven met de hand. De optische kwaliteit zou aan de hoogste eisen voldoen, en de prijzen liggen naar verwachting tussen de 550 en de 750 euro.

Systeemcamera nog weinig populair op Flickr

Wordt de systeemcamera de opvolger van de spiegelreflex? In de statistieken van online portfolio Flickr valt daar in elk geval nog weinig van te zien. Het afgelopen jaar werden pakweg tienmaal zoveel foto’s die gemaakt waren met een DSLR geüpload als foto’s met een systeemcamera. Flickr2015Maar de grote winnaar is de telefooncamera, die bijna vier van elke tien foto’s voor z’n rekening neemt. Met een kwart van de foto’s doet ook de volgens ‘kenners’ bijna uitgestorven compactcamera het nog onverwacht goed.

Natuurlijk loopt Flickr altijd achter bij de laatste trends op de cameramarkt. In de eerste plaats omdat de modale gebruiker niet elke drie maanden z’n uitrusting vernieuwt. In de tweede plaats omdat Flickr zelf marktaandeel is kwijtgeraakt aan concurrenten als Instagram en het alomtegenwoordige Facebook. De uitkomst is daardoor niet alleenzaligmakend, maar toch…

Ook in de statistieken van gebruikte cameramerken zie je de eerdergenoemde tendens terug. De iPhone voert in z’n diverse uitvoeringen de ranglijst aan, gevolgd door de Samsung Galaxy en dan pas de spiegelreflexen van Canon en – op flinke afstand – Nikon. Systeemcamerabouwers Panasonic, Olympus en Fujifilm vind je pas op plaats 9, 10 en 11 in het klassement.

Kapt Samsung met de camera’s? Het vervolg

Steeds meer tekenen wijzen erop dat Samsung het inderdaad voor gezien houdt in de camerabusiness, althans in Europa. De gezaghebbende technologiesite Tweakers heeft naar eigen zeggen (eindelijk) een officiële bevestiging van de zijde van Samsung gekregen, en de nieuwprijzen zijn aan het dalen – zij het nog niet zo sterk als in het buitenland.

Samsung_stopt_NXInteressant is een boze reactie van een Samsung NX-gebruiker die zich in de steek gelaten voelt op de Nederlandse Facebookpagina van Samsung. De nieuwsrubriek van de internationale Samsung Camera-website en de bijbehorende Facebookpagina zijn al maanden niet meer geüpdatet. Op de Nederlandse Samsung-website worden de camera’s ondertussen nog steeds aangeprezen alsof er niks aan de hand is: ‘Mis geen moment met de NX1′.

Nieuwe groothoek voor Pentax 645Z

PPentax35mmentax/Ricoh brengt een nieuwe groothoek uit voor de Pentax-middenformaatcamera’s 645Z en 645D. De – hou je vast… – HD Pentax-D FA645 35 mm F 3,5 AL [IF] is gebaseerd op de oudere SMC Pentax-FA645 35 mm, maar nu geoptimaliseerd voor digitale fotografie, onder meer door een nieuw ontwerp met speciale glassoorten en HD-coating. Het objectief levert een vergelijkbare beeldhoek als 27,5 mm op full-frame. Inwendige scherpstelling zorgt voor een goede balans, en de Super Protect/SP-coating op de frontlens houdt deze schoon. Het vernieuwde 35 mm Pentax-middenformaatobjectief wordt eind december leverbaar voor een kleine 1800 euro.