Categorie: "Sportfotografie"

Sportfotografie: fascinerend!

Eén van de voorbeelden van 'het moment'. Rode kaart moment, zelfs.

Eén van de voorbeelden van een (rode kaart) moment

Bij sportfotografie draait alles om ‘het moment’. Veel sportfotografen zijn daarom dol op de snelste camera, die ze vervolgens als een mitrailleur laten afgaan. Dan zit ‘het moment’ er vast en zeker bij. Fotograferen wordt zo selecteren – al blijft het een kunst de situaties te vindenwaarin je ‘het moment’ kunt verwachten.

Ik vond – via Twitter – wat een geweldig medium is dat toch, zeker ook voor fotografen en fotografieliefhebbers – deze serie sportfoto’s uit The Wall Street Journal. Kijk, geniet, verbaas je. Hier.

Sporter groots in beeld

© Robin Utrecht, ANP

© Robin Utrecht, ANP

The Lord of the Rings, wordt Yuri van Gelder wel gekscherend genoemd. We kennen het verhaal van zijn Olympische Spelen en we zijn allemaal onder de indruk (jaloers?) op zijn spierballen. Onlangs won hij zijn derde Europese titel. En ANP fotograaf Robin Utrecht was daarbij. Trouw publiceerde de foto.

Utrecht legt met deze foto de essentie vast van Van Gelder. Eén massa spier, een nek als een tank. Door krap te kaderen wint de gestalte nog aan omvang – alsof deze niet binnen de kaders van de foto past. De blik omlaag, naar de medaille, geeft – met de Olympische Spelen in ons achterhoofd – deze foto iets extra’s.

Geweldige foto – precies dat ene moment.

Hoofdonderwerp: kan ook klein in beeld

Hoofdonderwerp? Formule I

Hoofdonderwerp? Formule I

Formule I is het hoofdonderwerp van deze foto, al zou je dat niet direct zeggen. Het lijkt er toch eerder op dat het hier om de skyline van Melbourne gaat, op deze foto van EPA.

Maar nee, bij een groot artikel over de financiële problemen in het Formule I circuit (…) plaatst Trouw deze foto, met onderin in het midden Lewis Hamilton in zijn bolide, tijdens de training.

Het is een prachtige foto – die moeilijk te scannen bleek – die laat zien dat hier een fotograaf aan ‘het woord’ is. Let op de positie van de weg – deze trekt je zo het beeld in. In het preciese midden is er weinig interessants te zien, de 1/3 regel is hier volledig toegepast. Nergens kun je een F1 foto maken zoals hier: en dat heeft deze EPA fotograaf sterk vastgelegd.

Plaatsing hoofdonderwerp!

© Foto REUTERS

© Foto REUTERS

De plaatsing van je onderwerp: het is en blijft een belangrijk onderwerp in de fotografie. Op deze sportfoto zien we Theo Bos uit de Rabobankbus stappen tijdens de Ronde van de Algarve (maart 2009).

Maar kijk eens wat deze – onbekende – fotograaf heeft gedaan? Natuurlijk zien we Theo Bos, die zich van baanrenner aan het ‘omscholen’ is naar wegrenner. Maar wáár zien we hem? Helemaal aan de buitenzijde van de foto, hij valt er haast vanaf. De fotograaf is wellicht gevallen voor het oranje van de bus: Nederland is immers oranje, in het buitenland. Ook het Cycling Team komt er zo mooi op. Geen twijfel over mogelijk waar deze foto over gaat: wielrennen.

Maar het is toch vooral de plaatsing van het hoofdonderwerp dat hier zo’n prominente rol speelt. Heel erg uit het midden. Met gevoel, met beweging, en ook geeft het de verhouding weer tussen zo’n fysiek kleine wielrenner en zo’n grote bus. Prachtplaat!

Trucje met flitser

Snelheid door onscherpte

Snelheid door onscherpte

De Zesdaagse van Rotterdam is al weer enige tijd achter de rug. Begin januari is dat altijd. Ooit was er een tijd dat ik wielrenner wilde worden. Maar dat mocht niet van mijn ouders: een vak leren, naar school, wielrennen was iets voor ‘ongeletterden’. Dus ging ik vaak in het geniep op zondag op mijn eigen raspaardje naar Schiedam: daar was een openlucht wielerbaan en daar werd of getraind of er waren wedstrijden.

Geen wielrenner dus, hoewel ik nog steeds vermoed dat ik er aanleg voor had, vooral in de sfeer van het duurvermogen. Maar goed, er zijn later nog de nodige kilometers gemaakt op het racefietsje – een handgebouwde Batavus. Luik-Bastenaken-Luik, Ronde van de Benelux (geblesseerd geraakt na 600 km in drie dagen: tendinitus), Waalse Pijl: ik heb ze allemaal – als toerist – gereden.
Deze foto is gamaakt met 1/25s met f/5,0. Het is de sprint, vlak voor de meet, als deze profs misschien wel 70 km p/u rijden. Het effect vol snelheid met de lange sluitertijd ontstaat door gelijktijdig te flitsen.

Fürstenfelder Naturfototage

Nederlandse fotografen (amateur en profesioneel) doen graag mee aan fotowedstrijden. Ook internationaal. Bekend is vooral de jaar BBC-wedstrijd Wildlife Photographer of the Year, waarbij ook regelmatig Nederlanders in de prijzen of bij de nominaties vallen.

Maar: er zijn veel meer mogelijkheden om je foto’s aan een internationaal publiek en aan een internationale jury te tonen. We zullen hier regelmatig enkele internationale wedstrijden en manifestaties aankondigen.

De 11e Internationale Fürstenfelder Naturfototage vinden van 21 – 24 mei 2009 plaats in Fürstenfeldbruck, nabij München. Geen ritje voor een dag, maar wel een mooie plek om te combineren met een korte vakantie. Er zijn diavoorstellingen, seminars, workshops, roofvogelshows en een grote markt met fotografie-apparatuur. Het thema dit jaar is: Azië.

Er zijn voordrachten van onder andere Ingo Arndt, Konstantin Mikhailov, Josef Friedhuber, Axel Gomille, Markus Mauthe en Dieter Glogowski.

Alle informatie en kaarten bestellen: hier.

Zilveren Camerajaarboek

Bron: NVJ

© Robert Vos | Eén van de beelden uit de winnende serie van Robert Vos.

© Robert Vos | Eén van de beelden uit de winnende serie van Robert Vos.Ze staan allemaal in dit boek!

Dit jaar bestaat de NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) 125 jaar. Dat moet gevierd worden! Dat gebeurt onder meer met de uitgave van het jaarlijkse Zilveren Camerajaarboek. Waarin niet alleen de winnende foto’s van de wedstrijd over 2008 staan afgebeeld, maar tevens een overzicht van alle prijswinnende foto’s van de afgelopen 60 jaar. Want naast de NVJ viert ook de Zilveren Camera een jubileum. Sinds 1949 wordt deze belangrijkste journalistieke fotoprijs van Nederland jaarlijks uitgereikt.

Zoals wij weten is de winnaar van 2008, Robert Vos, voorafgegaan door een aantal illustere collega’s. De doelstelling van de wedstrijd is sinds de oprichting fier overeind gebleven: het onderstrepen van het belang van beeld voor de Nederlandse journalistiek. Juist daarom is de NVJ er ook zo trots op dat elk jaar dit boek verschijnt.

Fotojournalistiek is een vak, een vak waarvoor talent, vakmanschap en tijd nodig zijn. Vooral dat laatste is nogal in het gedrang de laatste jaren. Toch bewijst dit boek dat ook in 2008 weer veel krachtige foto’s zijn gemaakt. Foto’s die misschien wat meer hebben gekost dan de krappe budgetten voorschrijven, maar die de publicerende media zoveel meer hebben opgebracht.
Uitgeven is in de eerste plaats investeren! Investeren in goede redacties, in goede fotografen, in goede journalistiek, dan volgt de opbrengst vanzelf!

Het boek is verkrijgbaar via de uitgeverij voor EUR 17,50. Liefhebber van foto’s (en dat is wel eens iets anders dan van fotografie…): kopen dat boek. En telkens weer in kijken hoe zij het doen.

Wielrennen fotograferen

instellingen camera belangrijk!

Fotograferen van wielrennen: instellingen camera belangrijk!

Langs het parcours van menige wielerwedstrijd zie je fotografen aan het werk. Beroeps, maar ook vele liefhebbers. Wielrennen fotograferen is een vak apart: vraag maar aan Cor Vos, onze bekendste en wereldberoemde specialist op dit gebied. (Neem eens een kijkje op zijn website.)

Voor mij dit weekend geen Milaan – San Remo, maar de Ronde van Huijbergen. Ook leuk. Alleen al tijdens de rit van de dames (anderhalf uur) schoot ik zo’n 300 beelden. Normaal altijd in RAW fotograferend koos ik hier voor jpg. Witbalans op zon – want die scheen. Autofocus op continu: de camera blijft dan scherp stellen tot op het moment van afdrukken. Het grote voordeel van jpg is de snelheid waarmee je dan serieopnamen kunt maken. Met de camera als mitrailleur vuurde ik er op los. Steeds op zoek naar een leuk standpunt, zoals hier: liggend op de grond achter een paar balen stro.