Tips voor telefoonfoto’s

Elke twee  jaar loopt mijn telefoonabonnement af en kan ik een nieuwe telefoon kiezen. Er zijn nog wel mobiele telefoons zonder camera, maar die bieden niet de communicatie-faciliteiten die ik wil. Kortom: ook ik heb nu permanent ‘een camera’ bij me. En als die er toch in zit, dan zal ik ‘em gebruiken ook. Een paar tips voor de telefooncamera vandaag.

Gebruik – menu, instellingen – voor je telefoonfoto’s de hoogste resolutie die het toestel aan kan. Het aantal megapixels van de nieuwste telefooncamera’s stijgt weliswaar indrukwekkend snel, maar vergeleken met een camera is het nog steeds erg weinig – en dan nog op een hele kleine sensor. Als je de foto alleen per telefoon doorstuurt (e-mail Twitter) dan kun je een lagere resolutie gebruiken.

Telefooncamera’s presteren slecht in situaties met weinig licht. Het gebruik binnen en in de schemering levert teleurstellende resultaten op.

Het lensje van een telefooncamera is piepklein. Maar toch moet daar de juiste hoeveelheid licht door. Dat levert dus relatief lange sluitertijden op. Goed stil houden is dus belangrijk. Ik gebruik altijd een ondergrond of een muur om de telefoon zo stil mogelijk te houden. Het wachten is op een telefoon met statiefaansluiting… dan kun je zo’n mini-tafelstatiefje gebruiken – met de zelfontspanner! Maar dat is – wellicht – toekomst.

Een telefoonfoto is over het algemeen maar klein. Zorg er dus voor dat je niet te ver van je (hoofd)onderwerp af een foto neemt, want anders blijft er niets van over! Doe een stap naar voren, een advies dat voor fotografie in het algemeen even zeer geldt.

De combinatie camera – telefoon biedt diverse extra faciliteiten. Zoals de juiste pasfoto die verschijnt als een bepaalde persoon je belt. Sla je foto’s op op een PC: de meeste telefoonmerken hebben daarvoor handige programma’s. Zelf gebruik ik Nokia Suite en dat werkt uitstekend.

Laatste tip: die telefoon heb je meestal in je handen voor iets anders dan fotograferen. Er komen dus gemakkelijk vette vingers op het lensje. Maak dat even schoon voordat je een foto gaat maken!

Lees ook:Vier tips voor nog mooiere iPhone foto’s
Lees ook:Tip van de week: filmen met je fotocamera
Lees ook:Samsung Galaxy S5 tilt smartphonecam weer hoger
Lees ook:Winterfoto’s maken: zorg voor LICHT!
Lees ook:Smartphone verdringt compactje als reisgezelschap

Eén reactie op “Tips voor telefoonfoto’s